Options
Studentų sveikatą stiprinančio fizinio aktyvumo didinimas
Vilkas, Audronius | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Avižonienė, Genovaitė | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Birontienė, Zina | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Drungilienė, Danguolė | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Mokslinių tyrimų duomenimis jau seniai įrodytas teigiamas fizinio aktyvumo poveikis sveikatai (Kardelis ir kt., 2001; Adaškevičienė, 2004). Tyrimo rezultatai rodo, kad fizinis aktyvumas gali padėti išvengti širdies ir kraujagyslių susirgimų, diabeto, nutukimo, polinkio į depresiją (Dencker et al., 2006). Pastebėta, kad fiziškai aktyvesnis žmogus yra aukštesnės savigarbos, palankesnė jų su sveikata susijusi elgsena: mityba, žalingų įpročių neturėjimas (Zaborskis ir kt., 2005). Temos problema. Analizuojant Lietuvos mokslininkų (Dadelo ir kt., 2008, Poteliūnienė ir kt. 2003 ir kt.) tyrusių Lietuvos aukštųjų mokyklų studentų fizinį aktyvumą tyrimų rezultatus, nustatyta sumažėjusi studentų motyvacija sportuoti, aktyviai judėti. Dėl to Lietuvos aukštųjų mokyklų studentų sveikata prastėja. Todėl, labai svarbu tirti jaunų žmonių – studentų fizinio aktyvumo poreikius, siekius ir tuo remiantis, kurti palankią edukacinę aplinką, skatinančią juos sportinei veiklai. Tyrimo objektas – KU studentų sveikatą stiprinančio fizinio aktyvumo didinimas. Tyrimo tikslas – teoriškai ir empiriškai pagrįsti neformalųjį fizinį ugdymą universitete kaip sveikatą stiprinančio fizinio aktyvumo didinimo veiksnį. Tyrimo uždaviniai: 1.Atskleisti fizinio aktyvumo ir sveikatos sąvokų apibrėžtis, išryškinant šių fenomenų ryšį edukologijos mokslo požiūriu. 2.Išsiaiškinti KU studentų fizinio pasyvumo priežastis ir nustatyti fizinio aktyvumo didinimo galimybes lyties aspektu. 3.Parengti studentėms sveikatą stiprinančio fizinio aktyvumo didinimo programą ir ugdomuoju projektu patikrinti jos efektyvumą. Tyriminėje darbo dalyje taikyti tyrimo metodai: 1.Mokslinės – metodinės literatūros analizė. 2.Dokumentų analizė. 3.Anketinė apklausa. 4.Standartizuotas atviras interviu. 5.Fizinio aktyvumo registravimas. 6.Fizinio aktyvumo testavimas. 7.Matematinė statistinė analizė. 8.Ugdomasis projektas. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad nesportuojančios merginos pasyvesnės nei vaikinai (p=0,007). Mažiau nei trečdalis merginų ir vaikinų sportinei veiklai skiria nepakankamai laiko tik 1–2 val., vieną dieną per savaitę kūno įvaizdžiui palaikyti ar fiziniam pajėgumui gerinti. Maža dalis studentų teigiančių, jog sportuoja dėl to, nes nori būti fiziškai sveikais. Paaiškėjo, jog studentai nesportuoja dėl šių priežasčių: trūksta sąlygų nusiprausti, pasigenda sportinių užsiėmimų bei įvairesnio sportinio inventoriaus. Atskleista, jog merginos savo sveikatą vertina praščiau nei vaikinai. Merginos dažniau skudžiasi įvairiais sveikatos sutrikimais: patiria nervinę įtampą (p=0,008), dažniau jaučia galvos skausmus bei skundžiasi bloga nuotaika. Nustatyta, kad tinkamai parengtas ugdomasis projektas, kurio turinio pagrindą sudarė teorinės žinios ir fiziniai gebėjimai, turėjo teigiamos įtakos KU nesportuojančių studenčių SSFA didinimui. Atskleista, kad įgyta naujų žinių fizinio aktyvumo ir sveikos gyvensenos temomis, išsiugdyti fiziniai gebėjimai: išmokta daugiau pratimų, kurie reikalingi savarankiškam mankštinimuisi ir aktyviam gyvenimo būdui. Nustatyta, kad studenčių fizinio aktyvumo apimtis darbo dienomis, lyginant I–ojo ir II–ojo tyrimo duomenis, padidėjo (p=0,001). Tai rodo, jog studenčių fizinis aktyvumas keitėsi iš mažo lygio į vidutinės apimties fizinį aktyvumą.
It has been shown that physical activity has positive effects on health. Scientific data shows that physical activity can help prevent heart and coronary disease, diabetes, obesity, and depression. It has been found that physicaly active people have higher self-esteam, they also exhibit heathier dietary behaviors, and have less hormful addictions. Research problem. Lithuanian research data examining physical activity behavior among college students, shows that students motivation to exercise is getting lower. That is why Lithuanian college studets health is getting worse. That is why it‘s very important to examine physical activity needs of college students and based on that data an effective educational atmosphere that promotes physical activity. The object of the research – physical activity promotion among KU students. The goal of the research – determine the amount of physical activity in other to improve health among KU students. The tasks of the research: 1. Determine physical activity recommendations needed to improve health. To study and generalize scientific, methodical, psychological literature by the selected theme. 2. Determine reasons of physical inactivity among KU students and examine gender differences. 3. Create a program that promotes physical activity among students and exam its effectiveness. The methods of research: 1. Literature research. 2. Document analysis. 3. Survey. 4. Standardized open-ended interview. 5. Physical activity questionnaire. 6. Physical activity testing. 7. Statistical analysis. 8. Promotional project. Experimental results show that women are move inactive that man. Almost one third of men and women devote only 1-2 hours per day one day a week for moderate and high – intensity physical activity. The data shows that one third of students who are not physically active; don’t exercise because there is a lack of shower and exercise equipment. Based on student’s health evaluations, move women rate their health worse that men. Women express move various health that men: they experience nervousness, head-aches, and bad mood. During the promotional program created in order to increase physical activity among female students it was found that NFU activity provided atmosphere that successfully improved physical activity among female students. It was found, that it is very important to provide information about different forms of exercise, its effects on human health, and also give physical activity recommendations that are proven to improve health. Results of this study showed that compared to the first experimental data, inactive female students increased their daily physical activity during the second experimental period. While examining weekend physical activity habits of female students, it was found that physical activity increased among most of the female students, but the results were insignificant.