Mokymo(si) pameistrystės forma kokybės užtikrinimas profesinėje mokykloje, tenkinant darbdavių ir mokinių poreikius
Vaserytė-Vyšniauskienė, Vilija |
Magistro darbe nagrinėjami mokymo(si) pameistrystės forma profesinėse mokyklose ir jos kokybės užtikrinimo procesai, siekiant išsiaiškinti, kaip šie procesai atitinka darbdavių ir mokinių poreikius. Lietuvoje 2019 m. spalio 23 d. buvo patvirtintas Profesinio mokymo organizavimo pameistrystės forma tvarkos aprašas, kuris pirmą kartą aiškiai apibrėžia teises ir pareigas tiek profesinio mokymo teikėjams, tiek darbdaviams ir pameistriams. Tai apima ir reikalavimus mokymo kokybei. Praktikoje efektyvi pameistrystė įmanoma tik esant sklandžiam bendradarbiavimui tarp visų suinteresuotų šalių, ypač tarp darbdavių ir mokymo įstaigų. Nors į pameistrystę investuojama daug išteklių, Lietuvoje mokiniai, besimokantys pameistrystės forma, dažnai įgyja per mažai realaus darbo įgūdžių, o darbdaviai nėra visiškai patenkinti mokymo kokybe. Darbo tikslas – ištirti mokymo(si) pameistrystės forma kokybės užtikrinimo procesus profesinėse mokyklose ir nustatyti, kaip šie procesai atitinka darbdavių ir mokinių poreikius. Tyrimas remiasi literatūros analize ir kokybiniais tyrimo metodais, įskaitant pusiau struktūruotus interviu, kuriuose dalyvavo darbdaviai, pameistriai ir profesinių mokyklų atstovai iš Skuodo, Telšių, Plungės ir Klaipėdos. Interviu duomenys bus analizuojami naudojant teminę analizę, siekiant nustatyti pagrindines problemas ir iššūkius, susijusius su pameistrystės kokybės užtikrinimu bei atitikimu darbdavių ir mokinių poreikiams. Tyrimas atskleidė, kad mokymo(si) pameistrystės forma kokybė profesinėse mokyklose yra esminė sąlyga, užtikrinanti pameistrių pasirengimą darbo rinkai ir atitiktį darbdavių bei mokinių poreikiams. Pameistrystės programų struktūra, kuri apjungia teoriją ir praktiką, suteikia pameistriams galimybę įgyti tiek techninių, tiek gyvenimiškų įgūdžių. Tačiau siekiant užtikrinti šių įgūdžių pritaikomumą darbo rinkoje, būtina nuosekliai derinti teorines žinias su praktiniais užsiėmimais, reguliariai stebėti pažangą ir atlikti vertinimus. Efektyvus bendradarbiavimas tarp profesinių mokyklų ir darbdavių, taip pat nuolatinis grįžtamasis ryšys ir kokybės kontrolė, yra pagrindiniai elementai, garantuojantys kokybišką mokymą ir pameistrių integraciją į darbo rinką. Be to, svarbu, kad pameistrystės programos būtų lankstesnės ir atitiktų ne tik techninius, bet ir psichologinius bei socialinius darbo rinkos reikalavimus. Ateityje pameistrystės programų tobulinimas turi remtis darbdavių aktyvesniu įsitraukimu, darbdavių ir pameistrių bendrųjų kompetencijų ugdymu, kad būtų užtikrinta aukšta mokymo kokybė ir sėkminga pameistrių karjeros pradžia. Tyrimo rezultatai prisidės prie profesinio mokymo kokybės gerinimo ir padės įvertinti pameistrystės efektyvumą, siekiant užtikrinti, kad profesinės mokyklos geriau atitiktų darbo rinkos ir mokinių poreikius.
The master's thesis examines the form of apprenticeship in professional schools and its quality assurance processes to find out how these processes meet the needs of employers and students. In 2019, October 23 in Lithuania the description of the procedure for the organization of professional training in the form of apprenticeship was approved, which for the first time clearly defines the rights and obligations of both professional training providers, employers and apprentices. This also includes requirements for the quality of teaching. In practice, effective apprenticeships are only possible if there is smooth cooperation between all interested parties. Although a lot of resources are invested in apprenticeships, students in Lithuania who study in the form of apprenticeships often acquire too few real work skills, and employers are not completely satisfied with the quality of education. The aim of the work is to investigate the quality assurance processes of training in the form apprenticeship in professional schools and to determine how these processes meet the needs of employers and students. The research is based on literature analysis and qualitative research methods, including semi-structured interviews with employers, apprentices and representatives of professional schools from Skuodas, Telšiai, Plungė and Klaipėda. Interview data will be analysed using thematic analysis to identify key issues and challenges in ensuring the quality of apprenticeship training and meeting the needs of employers and students. The research revealed that the quality of apprenticeship training in professional schools is an essential condition for ensuring the preparation of apprentices for the labor market and meeting the needs of employers and students. The structure of the apprenticeship programs, which combines theory and practice, gives apprentices the opportunity to acquire both technical and life skills. However, to ensure the applicability of these skills in the labor market, it is necessary to consistently combine theoretical knowledge with practical activities, regularly monitor progress and carry out evaluations. Effective cooperation between professional schools and employers, as well as continuous feedback and quality control, are key elements that guarantee quality training and the integration of apprentices into the labor market. In addition, it is important that apprenticeship programs are more flexible and meet not only the technical but also the psychological and social requirements of the labor market. In the future, the development of apprenticeship programs must be based on more active involvement of employers, the development of general competences of employers and apprentices to ensure a high quality of training and a successful start to the careers of apprentices. The results of the research will contribute to improving the quality of professional education and help to evaluate the effectiveness of apprenticeships to ensure that professional schools are better suited to the needs of the labor market and students.