Options
7-8 klasių mokinių fizinio pajėgumo bei socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijos sąsajos
Šiandien paauglių fizinės sveikatos išsaugojimo ir palaikymo klausimas yra gana aktualus. Šiuolaikinės technologijos jau nuo mažens tapo neatsiejama kasdienio jaunuolių gyvenimo dalimi. Tiek nepakankamas jaunuolių fizinis krūvis, tiek netinkama ir bloga mityba lemia paauglių fizinio pajėgumo sumažėjimą. Švietimo sistemos tikslas - sudaryti sąlygas tinkamai ugdyti ir palaikyti vaikų emocinę ir fizinę sveikatą, taip pat harmoningai ugdyti juos kaip gabias ir aktyvias asmenybes. Socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijos integravimas į ugdymo programas yra susijęs su daugeliu mokinių pasiekimų, apimant geresnius akademinius rezultatus, tarpusavio pagarba grįstų santykių plėtojimą ir geresnę emocinę savireguliaciją. Tačiau moksliniuose tyrimuose pasigendama išsamesnių tyrimų, atskleidžiančių socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijos bei fizinio pajėgumo tarpusavio sąsajas. Tyrimo objektas – 7-8 klasių mokinių socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencija ir fizinis pajėgumas. Tyrimo tikslas – išanalizuoti 7-8 klasių mokinių fizinio pajėgumo ir socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijos raštingumo sąsajas. Tyrimo uždaviniai:
- Apžvelgti mokinių fizinio pajėgumo ir socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijos teorinius aspektus;
- Nustatyti 7-8 klasių mokinių ir socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijos raišką;
- Įvertinti 7-8 klasių mokinių fizinį pajėgumą;
- Ištirti sąsajas tarp 7-8 klasių mokinių fizinio pajėgumo ir socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijos raštingumo. Tyrimo metodai.
- Literatūros šaltinių analizė.
- Fizinio pajėgumo testavimas. Testavimas atliktas remiantis Mokinių, besimokančių pagal pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas, fizinio pajėgumo nustatymo tvarkos aprašu, patvirtintu 2019-10-8 LR Sveikatos apsaugos ministro įsakymu Nr. V-1153.
- Anketinė apklausa. Socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijos raštingumas tiriamas rengiant anketinę apklausą.
- Statistinė analizė. Duomenų statistinei ir aprašomajai analizei buvo naudojama SPSS (Statistical Package for Social Science) 26 versijos kompiuterinė programa. Gauti duomenų rezultatai buvo apdoroti matematiniu-statistiniu būdu procentine raiška, rangų vidurkiais, Stjudento t nepriklausomos imties testu, Friedmano kriterijumi, Stjudento t vienos imties ir Pearsono testais. Išvados:
- Fizinis pajėgumas ir socialinės, emocinės bei sveikos gyvensenos kompetencijos yra glaudžiai susijusios bei ši sąveika gali turėti įvairių padarinių asmens socialiniam vystymuisi bei bendrai gyvenimo kokybei ir gerovei. Sveikas gyvenimo būdas ir fizinis aktyvumas gali turėti teigiamą poveikį emocinei gerovei ir socialinėms kompetencijoms bei fizinio pajėgumo rodiklių pokyčiams. Reguliari fizinė veikla ne tik stiprina kūną, bet taip pat gali turėti giluminį poveikį psichinei ir socialinei sveikatai.
- Didžioji dalis apklaustųjų sutinka, kad palaikymas sustiprina tarpusavio santykius (74,2 proc.), žino, kad paauglystėje vyksta fiziologiniai pokyčiai (76,6 proc.). Daugiau nei 70 procentų apklaustųjų žino kas yra psichologinis, fizinis smurtas bei prievarta (74,2 proc.) ir pritaria, kad sveikos gyvensenos pasirinkimas padeda įveikti galimus sveikatos iššūkius (70,9 proc.).
- Ištirtųjų moksleivių fizinis pajėgumas yra sveikatai palankioje zonoje, išskyrus 7 bei 8 klasių mergaičių ir berniukų flamingo teste, 7 ir 8 klasių mergaičių bei 7 klasės berniukų 20 m bėgimo šaudykle testuose, 8 klasės mergaičių kybojimo teste. Šių testų vidurkiai yra geltonoje zonoje („reikia tobulėti“).
- 7-8 klasių mokinių fizinio pajėgumo ir socialinės, emocinės ir sveikos gyvensenos kompetencijos aptiktos tarp šuolio į tolį rezultatų ir teiginių „lengvai atpažįstu neetišką elgesį“ (r = -0,204; p = 0,026) bei „aš žinau, kad paauglystėje vyksta fiziologiniai pokyčiai“ (r = -0,216; p =0,018).
These days, the issue of preserving and maintaining the physical health of teenagers is quite relevant. Modern technologies have become an integral part of the everyday life of young people from an early age. Both insufficient physical exercise of young people and inadequate and bad nutrition lead to a decrease in physical capacity of adolescents. The goal of the education system is to create conditions for proper education and maintenance of children's emotional and physical health, as well as to harmoniously develop them as capable and active individuals. Integrating social, emotional, and healthy lifestyle competencies into educational programs is associated with many student achievements, including better academic performance, the development of respectful relationships, and better emotional self-regulation. However, scientific research lacks more detailed studies revealing the interrelationships between social, emotional and healthy lifestyle competence and physical capacity. The object of research – social, emotional and healthy lifestyle competence and physical capacity of 7-8 grade students. The aim of the study – to analyze the correlations between physical capacity and social, emotional and healthy lifestyle competence of 7-8 grade students. Study tasks:
- To review the theoretical aspects of students‘ physical capacity and social, emotional and healthy lifestyle competence;
- To determine the expression of the competence of students in grades 7-8 and social, emotional and healthy living;
- To assess the physical capacity of students in grades 7-8;
- To investigate the relationship between the physical capacity and the social, emotional and healthy lifestyle competence of 7-8 grade students. Methods.
- Analysis of literature sources.
- Physical capacity testing. The testing was carried out based on the description of the procedure for determining the physical capacity of students studying in elementary, basic and secondary education programs, approved by Order No. 10/8/2019 of the Minister of Health of the Republic of Lithuania. V-1153.
- Questionnaire survey. Literacy of social, emotional and healthy lifestyle competence is studied by preparing a questionnaire survey.
- Statistical analysis. SPSS (Statistical Package for Social Science) version 26 computer program was used for statistical and descriptive analysis of data. The obtained data results were processed in a mathematical-statistical way with percentage expression, rank averages, Student's t-test for independent samples, Friedman's criterion, Student's t-one-sample test and Pearson's test. Conclusions:
- Physical capacity and social, emotional and healthy lifestyle competencies are closely related, and this interaction can have various effects on a person's social development and overall quality of life and well-being. A healthy lifestyle and physical activity can have a positive effect on emotional well-being and social competences and physical capacity. Regular physical activity not only strengthens the body, but can also have a profound effect on mental and social health.
- The vast majority of those surveyed agree that support strengthens mutual relationships (74.2 percent) and of knowledge that there are physiological changes in adolescence (76.6 percent). More than 70 percent of those surveyed know what psychological, physical violence and abuse are (74.2 percent) and agree that choosing a healthy lifestyle helps to overcome potential health challenges (70.9 percent).
- The physical capacity of the students studied is in the health-friendly zone, except in the flamingo test for girls and boys in grades 7 and 8, in the tests for girls in grades 7 and 8 and in the 20 m shuttle run test for boys in grade 7 and 8, in the hover test for girls in grade 8. The averages of these tests are in the yellow zone ("need to improve").
- The physical capacity and social, emotional and healthy lifestyle competencies relationship of students in grades 7-8 are found between the results of the long jump and the statements "I easily recognize unethical behavior" (r = -0.204; p = 0.026) and "I know that there are physiological changes in adolescence" (r = -0.216; p =0.018).