Options
7–11 metų amžiaus vaikų emocinės reguliacijos sąsajos su šeimos emociniu klimatu tradicinėse ir atotolio šeimose
Viskintienė, Laima |
Bulotaitė, Laimutė | Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Tyrimo tikslas. Išanalizuoti 7–11 metų amžiaus vaikų, augančių tradicinėse ir atotolio šeimose, emocinės reguliacijos ir šeimos emocinio klimato sąsajas. Įvertinimo būdai. Emocijų vertinimo skalė (angl. The Assessing Emotions Scale; Schutte, Malouff ir Bhullar, 2009), naudota įvertinti 7–11 metų amžiaus vaikų emocinę reguliaciją. Vaiko-tėvų santykio skalė (angl. Child-Parent Relationship Scale, sutr. CPRS; University of Virginia, n.d.) pasirinkta įvertinti vaiko šeimos emocinį klimatą. Subjektyviai suvokiamo streso skalė (angl. Perceived Stress Scale, sutr. PSS-10; Cohen ir Williamson, 1988) naudota, norint įvertinti mamų patiriamą stresą. Duomenų apdorojimui taikytas Mann-Whitney kriterijus, Chi kvadrato (χ²) kriterijus, Spearmano koreliacinė analizė. Tyrimo rezultatai parodė, kad sąsajos tarp 7–11 metų amžiaus vaikų emocinės reguliacijos ir šeimos emocinio klimato visoje imtyje ir tradicinių šeimų grupėje yra reikšmingos. Vaikai patiria emocinės reguliacijos sunkumų, jeigu jų santykiai su mama yra konfliktiški, taip pat, jeigu mamos jaučia daugiau streso. Kai vaiko ir mamos santykiai yra artimi, vaiko emocinė reguliacija yra geresnė. Koreliacinė analizė atskleidė, kad vaikų, augančių atotolio šeimose, emocinė reguliacija tik iš dalies siejasi su šeimos emociniu klimatu. Statistiškai reikšmingas emocinio šeimos klimato skirtumas, lyginant tradicines ir atotolio šeimas, nenustatytas. Nesiskiria ir mamų patiriamas streso lygis tradicinėse ir atotolio šeimose. Tyrimo rezultatai taip pat parodė, kad kuo daugiau laiko per dieną tradicinės šeimos mama skiria savo vaikui, tuo artimesni yra jų santykiai, o mažiau laiko per dieną savo vaikui skiria ta atotolio šeimos mama, kuri patiria daugiau streso. Vaikų, augančių tradicinėse šeimose, emocinės reguliacijos vidutiniai balai didesni nei augančių atotolio šeimose, tačiau statistiškai reikšmingai skiriasi tik jų emocijų suvokimas. Tradicinėse šeimose vaikų emocinė reguliacija tik iš dalies reikšmingai sąveikauja su mamos skiriamu laiku vaikui. Tradicinėse ir atotolio šeimose tėčio skiriamas laikas vaikui per dieną reikšmingai nekoreliuoja nei su emocine reguliacija, nei su emociniu klimatu. Apibendrinus šio tyrimo rezultatus, galima teigti, kad tradicinėse šeimose vaikų emocinė reguliacija siejasi labiau su šeimos emociniu klimatu nei atotolio šeimose.
Aim of the research. To analyse the links between emotional regulation of children aged 7–11 years and family emotional climate in traditional and transnational families. Assessment methods. The Assessing Emotions Scale (Schutte, Malouff and Bhullar, 2009) was used to assess the emotional regulation of children aged 7–11 years. Child-Parent Relationship Scale (CPRS; University of Virginia, n.d.) was chosen to assess the emotional climate of the child’s family. Perceived Stress Scale (PSS-10; Cohen and Williamson, 1988) was used to assess the stress experienced by mothers. Mann-Whitney criterion, Chi-square (χ²) criterion, Spearman correlation analysis were used for data processing. The results of the research showed that the links between the emotional regulation of children aged 7–11 years and the emotional climate of the family in the whole sample and in the group of traditional families are significant. Children experience difficulties in emotional regulation if their relationship with their mother is conflicting, as well as if their mother feels more stressed. When the relationship between the child and the mother is close, the child’s emotional regulation is better. Correlation analysis revealed that the emotional regulation of children growing up in transnational families is only partially related to the emotional climate of the family. No statistically significant difference in the emotional climate of the family was found when comparing traditional and transnational families. The level of stress experienced by mothers in traditional and transnational families is also no different. The results of the research also showed that the more time a mother of a traditional family spends on her child, the closer their relationship is. Less time during the day is spent by the mother of the transnational family who is experiencing more stress. Children growing up in traditional families have higher mean scores on emotional regulation than those growing up in transnational families, but only their perceptions of emotions differ statistically significantly. In traditional families, the emotional regulation of children only partially interacts significantly with the time the mother spends on the child. In traditional and transnational families, the time a father spends on a child per day does not significantly correlate with either emotional regulation or emotional climate. Summarizing the results of this research, it can be stated that in traditional families, the emotional regulation of children is more related to the emotional climate of the family than in transnational families.