Options
The evaluation of the economic impact of tourism innovativeness
The importance of the services sector to the global economy is constantly increasing. It is related to both changes in the economy and a changing lifestyle, a new generation of consumers. Tourism is changing fundamentally. Qualitative changes in tourism activities due to the availability of technology for the general public also lead to an increasing degree of self-service when organising a trip, which inevitably affects changes in the number of jobs created by tourism and the distribution of income in tourism and tourism-related industries. By treating the current stage of tourism globalization as a stage of globalization based on information dissemination and image engineering, where countries compete for the efficiency of information dissemination, it is important to objectively assess the extent to which tourism innovativeness enhances the economic benefits of tourism. The purpose of the disertation is to evaluate the economic changes caused by tourism innovativeness on the basis of the latest trends in the expression of tourism innovativeness. In order to achieve the purpose, the content of innovation, corresponding to the latest concept of innovation, is defined, the classification of innovation is systematised, the expression of tourism innovativeness is established, a model for evaluating the economic impact of tourism innovativeness is developed. The methods of regression and modeling of structural equations are used to determine the economic impact of tourism innovativeness; not only the direction of the impact, but also the impact of indicators of tourism innovativeness on the economic indicators are determined.
Paslaugų sektoriaus svarba pasaulio ekonomikai nuolatos didėja. Tai susiję tiek su ekonominiais pokyčiais, tiek ir su besikeičiančiu gyvenimo būdu, naujos kartos vartotojais. Turizmas keičiasi iš esmės. Technologijų prieinamumo plačiajai visuomenei nulemti kokybiniai turizmo veiklos pokyčiai taip pat veda prie didėjančio savitarnos laipsnio, organizuojant kelionę, o tai neišvengiamai turi įtakos turizmo kuriamų darbo vietų skaičiaus pokyčiui ir pajamų pasiskirstymui turizmo ir su turizmu susijusiose ūkio šakose. Dabartinį turizmo globalizacijos etapą traktuojant kaip informacine sklaida ir įvaizdžio inžinerija grindžiamą globalizacijos etapą, kuriame šalys konkuruoja informacijos sklaidos efektyvumu, svarbu objektyviai įvertinti, kiek turizmo inovatyvumas stiprina turizmo generuojamą ekonominę naudą. Disertacijos tikslas – remiantis naujausiomis turizmo inovatyvumo raiškos tendencijomis, įvertinti turizmo inovatyvumo lemiamus ekonominius pokyčius. Siekiant šio tikslo, apibrėžtas naujausią inovacijų sampratą atitinkantis inovacijų turinys, susisteminta inovacijų klasifikacija, nustatyta turizmo inovatyvumo raiška, sukurtas turizmo inovatyvumo ekonominio poveikio vertinimo modelis. Taikant regresijos ir struktūrinių lygčių modeliavimo metodus, nustatytas turizmo inovatyvumo ekonominis poveikis. Atskleista ne tik poveikio kryptis, bet ir turizmo inovatyvumo rodiklių įtaka ekonominiams rodikliams.