Egzistencinės ribinės patirtys humanistinėje lietuvių fotografijoje nuo XX a. 9-ojo dešimtmečio iki šių dienų
Mičiudė, Kristina |
Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Dūdienė, Lina | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Magistriniame darbe analizuojama aktuali tema – egzistencinės ribinės patirtys humanistinėje lietuvių fotografijoje nuo XX a. 9-ojo dešimtmečio iki šių dienų. Šio darbo tikslas – aptarti egzistencines ribines patirtis humanistinėje lietuvių fotografijoje nuo XX a. 9-ojo dešimtmečio iki šių dienų, parodant šios fotografijos poveikį šiandieniniam žmogui ir pasauliui. Darbas susideda iš dviejų pagrindinių dalių. Pirmoje dalyje aptariama egzistencialistinės filosofijos teorija, išskiriami egzistencialistiniai bruožai, pristatoma ribinių situacijų koncepcija ir parodoma, kaip tos ribinės situacijos skleidžiasi fotografijoje. Antroje dalyje aptariamas fotografijos poveikis – kaip tos fotografijos veikia žiūrovą, kaip vaizdas suvokiamas fotografijose. Integruojant hermeneutinę M. Heideggerio bei Gadamerio meno suvokimo teoriją, aiškinamasi, kaip „nepatogūs“ vaizdai fotografijose veikia žiūrovą, bandoma suprasti, kokią įtaką fotografijai turi socialiniai įvykiai (Holokaustas, trėmimai) ir kokį poveikį fotografija daro šiandieniniam žiūrovui. Ribinių situacijų fotografijos problematika mažai tyrinėta Lietuvos mokslininkų. Į darbą įtraukiamos tokios ribinės situacijos: mirtis, kaltė, baimė, bjaurastis. Fotografai ne tik kelia aktualias šių dienų problemas, bet ir gvildena egzistencinius klausimus. Lietuvių fotografijos kontekste nagrinėsiu Virgilijaus Šontos, Rimaldo Vikšraičio, Romualdo Požerskio fotografijas bei Kristinos Marmokaitės fotografijų instaliaciją „Kaltumas ir šventumas“. Egzistencinės ribinės situacijos humanistinėje lietuvių fotografijoje ypač stipriai išreikštos, jos sukelia savitus pojūčius, reakcijas, atveria tam tikras emocines bei etines ribas.
The master's thesis analyzes a relevant topic – existential borderline experiences in Lithuanian humanistic photography since the ninth decade of the twentieth century to the present day. The aim of this work is to analyze the existential borderline experiences in Lithuanian humanistic photography since the ninth decade of the twentieth century to the present day, taking into account the challenges of today's new media and presenting the theory of existential philosophy and integrated examples of photography. The work consists of two main parts. The first part discusses the existentialist features of how borderline situations unfold in photography. In the second part, we move on to the effect – how those photographs affect the viewer, how the image is perceived in photographs, that is, integrating hermeneutics, Heidegger's and Gadamer's theory of art perception, how "inconvenient" images in photographs affect the viewer, that is, the impact of social events on photography (Holocaust, deportations) and the impact of photography on today’s viewer. The problematics of photography of borderline situations have been little studied by Lithuanian scientists. The work includes the following borderline situations: death, guilt, fear, disgust. Photographers not only raise current issues, but also develop questions of existential philosophy. In the context of Lithuanian photography, I will examine photographs of Virgilijus Šonta, Rimaldas Vikšraitis, Romualdas Požerskis and the installation of photographs “Guilt and holiness” by Kristina Marmokaitė. Existential borderline situations in Lithuanian humanistic photography are especially strong, causing certain feelings and reactions and opening certain emotional and ethical boundaries.