Options
16-18 m. amžiaus paauglių santykio su tėvais, suvokto auklėjimo stiliaus ir antisocialaus elgesio sąsajos
Jaseliūnienė, Asta |
Grigutytė, Neringa | Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Paauglystės vystymosi laikotarpis daro kone reikšmingiausią įtaką žmogaus funkcionavimui tolimesniame gyvenime. Šiame laikotarpyje jaunuolių antisocialaus elgesio pasireiškimas pasiekia piką. Nepaisant bendraamžių įtakos, ir kitų platesnių socialinių bei kontekstinių veiksnių, tėvų įtaka paauglių socializacijai yra didžiausia. Netinkamas elgesys šeimoje gali turėti neigiamos įtakos paauglio psichologinei raidai ir jo elgesiui. Paauglių antisocialus elgesys ir jo pasekmės paveikia ne tik patį paauglį ir jo artimuosius, tačiau ir aukas bei visuomenę. Moksleivių iš profesinio rengimo įstaigų elgesys tyrinėjamas retai ne tik Lietuvoje, bet ir kitose šalyse. Nors ir tyrimų nedaug, tačiau galima pastebėti, kad mokinių iš profesinio rengimo įstaigų, elgesys gali skirtis nuo bendrojo lavinimo įstaigų moksleivių elgesio. Šio tyrimo tikslas buvo nustatyti sąsajas tarp 16-18 metų amžiaus paauglių santykių su tėvais, suvokiamo tėvų auklėjimo stiliaus ir antisocialaus elgesio. Tyrime naudota socialinių ir demografinių duomenų anketa, tėvų ir vaikų sąveikos skalė, tėvų naudojamų auklėjimo stilių skalė (EMBU) ir antisocialaus elgesio skalė (ASB). Tyrime dalyvavo 322 16-18 metų amžiaus paaugliai iš įvairių Lietuvos miestų ir rajonų profesinio rengimo įstaigų ir gimnazijų. Nustatyta, kad yra statistiškai reikšmingų skirtumų tarp merginų ir vaikinų santykių su tėvais bei suvokiamo tėvų auklėjimo stiliaus. Vaikinai dažniau pasižymi smurtiniu elgesiu, nei merginos. Taip pat nustatyta, kad yra statistiškai reikšmingų skirtumų tarp profesinių mokyklų ir gimnazijų mokinių santykių su tėvais bei suvokiamo tėvų auklėjimo stiliaus. Profesinių mokyklų mokiniai dažniau pasižymi smurtiniu elgesiu, o gimnazijų mokiniai dažniau pasižymi elgesio problemomis. Nustatyta kad santykiai su tėvais ir suvokiamas tėvų auklėjimo stilius yra susiję su antisocialiu elgesiu. Santykiai su tėvais bei suvokiamas tėvų auklėjimo stilius prognozuoja elgesio problemas.
Development in adolescence has the most significant influence on a person's functioning later in life. During this period, the manifestation of antisocial behavior among young people reaches its peak. Despite the influence of peers, and other social and contextual factors, parental influence on adolescent socialization is the biggest. Misbehavior in the family can have a negative effect on an adolescent’s psychological development and behavior. Adolescent antisocial behavior and its consequences affect not only the adolescents and their relatives, but also the victims and society. The behavior of students from vocational training institutions is rarely studied not only in Lithuania but also in other countries. Although there is little research, it can be seen that the behavior of students from vocational institutions may differ from general education schools students. The aim of this study was to identify the links between 16 –18-year-old adolescent relationships with parents, perceived parenting style, and antisocial behavior. The study used a questionnaire of social and demographic data, a scale of parental-child interactions, a scale of perceived parenting styles (EMBU), and a scale of antisocial behavior (ASB). 322 adolescents aged 16 - 18 from various Lithuanian cities and districts vocational training institutions and gymnasiums participated in the study. It was found that there are statistically significant differences between girls' and boys' relationships with parents and the perceived parenting style. Boys are more likely to use violent behavior. It was also found that there are statistically significant differences between the relationships of vocational school and gymnasium students with their parents and the perceived parenting style. Vocational school students are more likely to use violent behavior, and gymnasium students are more likely to have behavioral problems. Relationships with parents and the perceived parenting style have been found to be related with antisocial behavior. Relationships with parents and the perceived parenting style predict behavioral problems.