Options
1-4 klasių mokinių dėmesio stokos ir hiperaktyvumo sindromo (ADHD) raiškos mažinimas taikant fizinio ugdymo veiklas
Vaikai, turintys ADHD požymius, yra labai judrūs, nenustygstantys vietoje, norintys iš karto ir viską žinoti bei pažinti. Siekiant mažinti vaikų hyperaktyvumą, ieškoma įvairių sprendimų ir išeičių. Šiame kontekste aktualiais tampa šie probleminiai klausimai: kokius fizinio ugdymo metodus parinkti 1-4 klasių mokinių hiperaktyvumui mažinti? Kokios fizinio ugdymo veiklos ir priemonės yra tinkamiausios 1-4 klasių mokinių hiperaktyvumui mažinti? Kokia ugdymo(si) aplinka yra tinkamiausia hiperaktyviems vaikams? Tyrimo objektas – 1-4 klasių mokinių turinčių dėmesio stokos ir hiperaktyvumo sindromą (ADHD) hiperaktyvumo raiškos mažinimas taikant įvairias fizinio ugdymo veiklas. Tyrimo tikslas – ištirti 1-4 klasių mokinių turinčių dėmesio stokos ir hiperaktyvumo sindromą (ADHD) hiperaktyvumo mažinimo galimybes taikant įvairias fizinio ugdymo veiklas. Tyrimo uždaviniai: išanalizuoti ADHD sampratą ir jo požymius; aptarti 1-4 klasių mokinių, turinčių ADHD, sunkumus mokymosi proceso metu; nustatyti pedagogų ir tėvų nuomonę apie 1-4 klasių mokinių, turinčių ADHD, hiperaktyvumo mažinimą taikant įvairias fizinio ugdymo veiklas; ištirti 1-4 klasių mokinių, turinčių ADHD, hiperaktyvumo mažinimo, taikant įvairias fizinio ugdymo veiklas, galimybes. Naudoti tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė; dokumentų analizė; pusiau struktūruotas interviu; kokybinė turinio analizė. Tyrimas vyko nuo 2024 m. sausio 13 d. iki kovo 30 d. šešiose skirtingose ugdymo įstaigose. Interviu dalyvavo 30 informantų, iš kurių: 24 pradinių klasių pedagogai ir 6 tėvai, auginantys vaikus, turinčius ADHD. Rezultatai. Tyrime dalyvavusių pedagogų nuomone, hiperaktyvumas yra sutrikimas, kuriam būdingas didelis vaikų aktyvumas, impulsyvus elgesys ir sutrikęs dėmesys. Tuo tarpu tėvai kalbėdami apie ADHD turinčius vaikus pabrėžia jų išskirtinį dėmesio poreikį ir neatsargumą. Pedagogai nurodo, kad ugdymo proceso metu patiria sunkumų dėl tokių vaikų netinkamo elgesio, bendravimo, dėmesingumo ir susikaupimo problemų, kurias spręsdami naudoja įvairius ugdymo metodus (individualų darbą, darbą grupėse, susitarimus, žaidimus, aktyvias pertraukas ir fizinę veiklą), bendradarbiauja su tėvais, konsultuojasi su pagalbą teikiančiais specialistais ir keičiasi svarbia informacija. ADHD turintiems vaikams sudaromos sąlygos sportuoti mokyklos sporto salėje ir jos kieme (stadione), žaisti judriuosius žaidimus, šokti ir kt. Tėvai ADHD turintiems vaikams sudaro sąlygas būti fiziškai aktyviems (važinėti dviračiu, riedučiais, naudotis lauko treniruokliais ir kt.), lankyti įvairius sporto būrelius (futbolo, plaukimo, bokso). Tyrimo metu buvo tirtos 1-4 klasių mokinių, turinčių ADHD, hiperaktyvumo mažinimo, taikant įvairias fizinio ugdymo veiklas, galimybės. Interviu su pedagogais metu paaiškėjo, kad ADHD turinčius vaikus labiausiai domina aktyvi ir nemonotoniška veikla, komandiniai žaidimai ir šokiai. Tačiau tėvai, skirtingai nei pedagogai nurodo, kad šokiai yra viena iš labiausiai nepageidaujamų fizinių veiklų jų vaikams, kadangi ugdymo procese tikslinga nuolat kaitalioti fizinio ugdymo veiklas, kuriose vaikai gali varžytis tarpusavyje ir patirti laimėjimo džiaugsmą. Tyrimo metu paaiškėjo, kad tiek pedagogai, tiek ir tėvai kaip efektyviausias fizinio ugdymo veiklas išskyrė judriuosius žaidimus ir jiems organizuoti naudojamą sporto inventorių (kamuoliai, lankai, šokdynės, lazdos, kubai, pasipriešinimo gumos ir kt.). Pedagogų nuomone, mažinant vaikų hiperaktyvumą efektyvios priemonės yra: individualios veiklos (kai atliekami konkrečiam vaikui pritaikyti fiziniai pratimai, sportuojama po vieną), muzikos įtraukimas (kai sportuojama ir žaidžiama su muzika). Tuo tarpu tėvai nurodo, kad fizinio ugdymo veiklos, skirtos vaikų hiperaktyvumui mažinti, neturėtų būti labai sudėtingos ir reikalauti didelio susikaupimo ar dėmesingumo. Atlikus 1-4 klasių mokinių, turinčių dėmesio stokos ir hiperaktyvumo sindromą (ADHD), hiperaktyvumo mažinimo taikant įvairias fizinio ugdymo veiklas galimybių tyrimą paaiškėjo, kad taikant aktyvias ir nemonotoniškas fizinio ugdymo veiklas, komandinius žaidimus ir šokius bei dėl vaikų turinčių hiperaktyvumo sindromą (ADHD) ugdymo ribotumų, nors ir ne ženkliai, bet galima sumažinti 1-4 klasių mokinių turinčių ADHD hiperaktyvumo raišką.
Children with symptoms of ADHD are very mobile, restless, wanting to know and know everything at once. In order to reduce hyperactivity in children, various solutions and solutions are being sought. In this context, problematic questions are relevant: which physical education methods should be chosen to reduce the hyperactivity of 1st-4th grade students? What physical education activities and tools are the most suitable for reducing hyperactivity in 1st-4th graders? What educational environment is best for hyperactive children? The object of the research: the reduction of hyperactivity in 1st - 4th grade students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) by applying various physical education activities. The aim of the research: to investigate the possibilities of reducing hyperactivity of 1st - 4th graders with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) by applying various physical education activities. The tasks of the research: analyze the concept of ADHD and its symptoms; discuss the difficulties of 1st- 4th grade students with ADHD during the learning process; determine the opinion of pedagogues and parents about reducing the hyperactivity of 1st-4th grade students with ADHD by applying various physical education activities; to investigate the possibilities of reducing the hyperactivity of 1st-4th grade students with ADHD by applying various physical education activities. Was used these methods: analysis of scientific literature; document analysis; semi-structured interview; qualitative content analysis. The study took place from 2024. January 13 until March 30 in six different educational institutions. 30 informants participated in the interview, including: 24 primary school teachers and 6 parents raising children with ADHD. Results. According to the educators who participated in the study, hyperactivity is a disorder characterized by high activity in children, impulsive behavior and impaired attention. Meanwhile, when parents talk about children with ADHD, they emphasize their exceptional need for attention and carelessness. Educators indicate that during the educational process they experience difficulties due to such children's inappropriate behavior, communication, attentiveness and concentration problems, which they use various educational methods (individual work, group work, agreements, games, active breaks and physical activities), cooperate with parents, consults with specialists provid ing assistance and exchanges important information. Children with ADHD are given opportunities to play sports in the school's gymnasium and its yard (stadium), play mobile games, dance, etc. Parents provide opportunities for children with ADHD to be physically active (ride a bicycle, rollerblade, use outdoor exercise equipment, etc.), attend various sports clubs (football, swimming, boxing). During the study, the possibilities of reducing the hyperactivity of 1st-4th grade students with ADHD by applying various physical education activities were investigated. During interviews with educators, it became clear that children with ADHD are most interested in active and non-monotonous activities, team games and dances. Parents, unlike educators, point out that dancing is one of the most undesirable physical activities for their children, because in the educational process it is appropriate to constantly alternate physical education activities where children can compete with each other and experience the joy of winning. It was investigated that both educators and parents singled out mobile games and the sports equipment used to organize them (balls, hoops, jumpers, sticks, cubes, resistance rubbers, etc.) as the most effective physical education activities. According to pedagogues, effective measures for reducing children's hyperactivity are: individual activities (when physical exercises adapted to a specific child are performed, sports are done one by one), music inclusion (when sports are played and played with music). Meanwhile, parents indicate that physical education activities aimed at reducing children's hyperactivity should not be very complicated and require a lot of concentration or attentiveness. After carrying out a study of the possibilities of reducing hyperactivity in 1st-4th grade students with ADHD by applying various physical education activities, it became clear that using active and non-monotonous physical education activities, team games and dances, and due to the educational limitations of children with hyperactivity syndrome, although not significant, it is possible reduce the expression of hyperactivity in 1st - 4th grade students with ADHD