Options
5-8 klasių mokinių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymas(is) mokykloje
Piaulokienė, Renata |
Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Kučinskienė, Edita | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Pastaruoju metu mūsų šalies mokyklose siekiama atkreipti vis didesnį dėmesį į vaikų emocinės gerovės svarbą bei mokinių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymąsi. Socialinis ir emocinis ugdymas svarbus vaikų emocinei ir socialinei sveikatai, patyčių ir žalingų įpročių prevencijai, pilietiškumui, mokymosi motyvacijai bei akademinei sėkmei ar kito pobūdžio prevencijai. Mokslininkams akcentuojant socialinių ir emocinių kompetencijų svarbą ugdyme, Lietuvos mokslininkų darbuose šis reiškinys nėra plačiai tyrinėtas, trūksta tyrimų skirtų apžvelgti mokinių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymą Lietuvos mokyklose. Tad, šio tyrimo problema: Kokia yra 5-8 klasių mokinių socialinių ir emocinių kompetencijų raiška ir kaip socialinės ir emocinės kompetencijos ugdomos mokykloje? Šio darbo tikslas – atskleisti 5-8 klasių mokinių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymą mokykloje. Baigiamojo darbo teorinėje dalyje nagrinėjama socialinio ir emocinio ugdymo bei socialinių ir emocinių kompetencijų samprata, apžvelgiami socialinių ir emocinių kompetencijų tyrimai mokslininkų darbuose, atskleidžiami socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymosi ypatumai mokykloje bei aptariamas pedagogo vaidmuo ugdant mokinių socialines ir emocines kompetencijas. Visos šios nagrinėjamos temos susijusios su mokinių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymu mokykloje. Baigiamojo darbo tyrimui atlikti pasirinkti kiekybinis ir kokybinis tyrimo metodai. Mokinių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymui(si) mokykloje atskleisti buvo pasitelktas kiekybinis tyrimo metodas – anketinė apklausa raštu, joje dalyvavo 503 5-8 klasių mokiniai. Siekiant išsiaiškinti pedagogų nuomonę apie mokinių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymą(si) mokykloje pasirinktas – kokybinis tyrimas, struktūruotas interviu metodas, kuriame dalyvavo 13 bendrojo ugdymo mokyklos pedagogų. Mokinių tyrimo metu siekta išsiaiškinti, kaip skiriasi 5-8 klasių mokinių, dalyvaujančių socialinių ir emocinių kompetencijų (SEU) ugdymo programose ir mokinių dalyvaujančių kitose programose (KITOSE programose) socialinių ir emocinių kompetencijų (SEK) skalės ir subskalių ,,Savimonės“, „Savitvardos“ „Socialinio sąmoningumo“ „Tarpusavio santykių“ bei „Atsakingų sprendimų priėmimo“ rodikliai. Mokinių apklausos rezultatai rodo, jog iš esmės statistiškai reikšmingai socialinų ir emocinių kompetencijų vertinimas skiriasi 5-tose ir 6-tose klasėse. 5-tų klasių mokinių dalyvaujančių SEU programose socialinės ir emocinės kompetencijos yra aukštesnės nei KITOSE programose dalyvaujančių 5-tų klasių mokinių (p=0,046), tačiau socialinių ir emocinių kompetencijų sričių „Savimonės“, „Savitvardos“, „Socialinio sąmoningumo“, „Tarpusavio santykių“, „Atsakingų sprendimų priėmimo“ vertinimo skirtumai nėra statistiškai reikšmingi. O 6-tose klasėse mokinių dalyvaujančių KITOSE programose socialinės ir emocinės kompetencijos yra aukštesnės nei SEU programose dalyvaujančių mokinių (p=0,001). Taip pat buvo nustatyti statistiškai reikšmingi skirtumai pagal socialines ir emocines kompetencijų sritis: „Savimonės“, „Savitvardos“, „Socialinio sąmoningumo“, „Tarpusavio santykių“ ir „Atsakingų sprendimų priėmimo“. Nustatyti statistiškai reikšmingi skirtumai leidžia teigti, jog šis socialinių ir emocinių kompetencijų ir sričių: „Savimonės“, „Savitvardos“, „Socialinio sąmoningumo“, „Tarpusavio santykių“ bei „Atsakingų sprendimų priėmimo“ vertinimo skirtumas labiau būdingas 6-tų klasių mergaitėms, o ne berniukams. Pedagogų interviu analizė rodo, jog švietimo įstaigoje mokinių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymas įgyvendinamas visuose trijuose socialinio ir emocinio ugdymo lygmenyse. Dauguma pedagogų mokinių socialines ir emocines kompetencijas ugdo grupinėse veiklose, taiko metodus, skirtus stiprinti socialines ir emocines kompetencijas. Šio ugdymo metu pedagogui tenka svarbus vaidmuo, jis tampa patarėju, padėjėju, pagalbininku, įkvepėju, motyvuotoju, guodėju, vertybių ugdytoju, draugu, bei pasitikėjimą keliančiu žmogumi. Pedagogai interviu metu atskleidė vykdančios prevencinės programos privalumus, nurodė su kokiais iššūkiais tenka susidurti įgyvendinant prevencinę programą mokykloje, pastebėjo programos trūkumus. Taip pat nurodė pasiūlymus kaip būtų galima efektyviau gerinti mokinių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymą bei pateikė rekomendacijas pedagogams ugdant mokinių socialines ir emocines kompetencijas.
Recently, the aim of our country's schools is to pay increasing attention to the importance of children's emotional well-being and the development of pupils' social and emotional competencies. Social and emotional education is important for children's emotional and social health, prevention of bullying and harmful habits, citizenship, motivation for learning and academic success or other types of prevention.With the emphasis of scientists on the importance of social and emotional competencies in education, this phenomenon has not been widely studied in the works of Lithuanian scientists, and there is a lack of research to review the development of pupils' social and emotional competencies in Lithuanian schools. So, the problem of this study: What is the expression of Social and Emotional Competencies of Pupils in Grades 5-8 and how are Social and Emotional Competencies Developed in School? The aim of this work is to reveal the Development of Social and Emotional Competences of Pupils in drades 5-8. The theoretical part of the final work examines the concept of social and emotional education and social and emotional competencies, reviews the research of social and emotional competencies in the works of scientists, reveals the peculiarities of the development of social and emotional competencies in the school, and discusses the role of the educator in the development of pupils' social and emotional competencies. All these topics are related to the development of pupils' social and emotional competencies in school. Quantitative and qualitative research methods have been chosen to carry out the study of the final work. A quantitative method of research was used to reveal the development of pupils' social and emotional competencies in the school – a written questionnaire, which was attended by pupils in grades 503 5-8. In order to find out the opinion of educators in the development of pupils' social and emotional competencies in the school, a qualitative study was chosen, a structured interview method with 13 teachers of the general education school participated.The aim of the pupils' research was to find out how the scales and sub-scales of social and emotional competencies (SEC) of pupils participating in social and emotional competence (SEU) curricula and pupils participating in other programmes (OTHER programmes) differed, as well as the indicators of "Self-awareness", "Social awareness" "Mutual relations" and "Responsible decision-making" of grades 5-8. The results of the survey of pupils show that, in principle, the assessment of social and emotional competencies differs statistically in grades 5 and 6. Pupils in grade 5 participating in SEU programmes have higher social and emotional competences than pupils in grades 5 participating in OTHER programmes (p=0.046), but "Self-awareness" in the areas of social and emotional competence,Differences in the assessment of self-care", "Social awareness", "Mutual relations", "Responsible decision-making" are not statistically significant. And in grades 6, pupils participating in OTHER programmes have higher social and emotional competences than pupils participating in SEU programmes (p=0.001). Statistically significant differences were also identified according to social and emotional areas of competence:Self-awareness", "Self-care", "Social Awareness", "Mutual Relations" and "Responsible Decision Making". The statistically significant differences identified suggest that this difference in the assessment of social and emotional competencies and areas: "Self-awareness", "Self-care", "Social awareness", "Mutual relations" and "Responsible decision-making" is more characteristic of girls of 6th grade than boys. Analysis of teacher interviews shows that in the educational institution the development of pupils' social and emotional competencies is implemented at all three levels of social and emotional education. Most pedagogical students develop social and emotional competencies in group activities and use methods to strengthen social and emotional competencies. During this education, the educator plays an important role, becoming an adviser, assistant, helper,motivator, comforter, value educator, friend, and trusting person. During the interview, educators revealed the advantages of the preventive program, indicated the challenges faced in implementing the preventive program in the school, noticed the shortcomings of the program. It also outlined proposals to improve the efficiency of development of pupils' social and emotional competencies and made recommendations to educators in the development of pupils' social and emotional competencies.