Options
3-5 metų vaikų iš pabėgėlių šeimų socialinių įgūdžių ugdymo galimybės ikimokyklinio ugdymo įstaigoje
Merkelienė, Eugenija |
Jungtinių tautų vaiko teisių konvencijoje (1995) įvardijama, kad pabėgėlis yra asmuo, kuris dėl įvairių priežasčių, keliančių grėsmę jo gyvybei, gerovei, yra už savo nuolatinės gyvenamosios vietos ribų. Vaikų pabėgėlių ugdymosi poreikiai yra labai skirtingi ir priklauso nuo jų turimos patirties. Atsižvelgiant į šiuos aspektus, labai svarbus tampa vaikų iš pabėgėlių šeimų socialinių įgūdžių ugdymas ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Socialinių įgūdžių ugdymui siūlomi keletas būdų tačiau kyla probleminiai klausimai: kiek šiomis galimybėmis yra naudojamasi ir ar jų pakanka? Numačius tyrimo tikslą – išsiaiškinti socialinių įgūdžių ugdymo galimybes 3-5 metų vaikams iš pabėgėlių šeimų ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, iškelti tokie uždaviniai: 1) atskleisti teorinius 3-5 metų vaikų iš pabėgėlių šeimų socialinių įgūdžių ugdymo galimybių ikimokyklinio ugdymo įstaigoje aspektus; 2) išanalizuoti pedagogo vaidmenį 3-5 metų vaikų iš pabėgėlių šeimų socialinių įgūdžių ugdymo kontekste; 3) ištirti pabėgėlių tėvų nuomonę apie socialinių įgūdžių ugdymo galimybes 3-5 metų vaikams ikimokyklinio ugdymo įstaigoje; 4) pateikti rekomendacijas ikimokyklinio ugdymo pedagogams ir ugdymo įstaigos administracijai apie socialinių įgūdžių ugdymo pagalbos galimybes 3-5 metų vaikams iš pabėgėlių šeimų. Naudoti tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, interviu apklausa pedagogams, interviu apklausa tėvams, kokybinė tyrimo duomenų analizė. Kokybinis tyrimas, kuriuo siekta išsiaiškinti, socialinių įgūdžių ugdymo galimybes ir taikomus metodus, būdus 3-5 metų vaikams iš pabėgėlių šeimų ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, apklausiant pedagogus ir tėvus buvo atliktas kokybinis tyrimas, pasitelkiant pusiau struktūruoto interviu metodą. Interviu apklausoje dalyvavo 10 ikimokyklinio ugdymo pedagogų ir 5 tėvai iš pabėgėlių šeimų. Informantai tyrimui parinkti vadovaujantis laisvanoriškumo principu. Apibendrinus rezultatus, galima teigti, kad socialinių įgūdžių ugdymas ikimokyklinio ugdymo įstaigoje yra svarbus. Geri socialiniai įgūdžiai lemia sėkmingus santykius su kitais, padeda lengviau adaptuotis ir priimti pokyčius, gebama lengviau valdyti emocijas. 3-5 metų vaikams iš pabėgėlių šeimų svarbu ugdyti savireguliacijos ir savikontrolės, emocijų suvokimo ir raiškos, gebėjimo žaisti, savivokos ir savigarbos, santykių su bendraamžiais ir suaugusiaisiais bei problemų sprendimų gebėjimus. Tyrimu nustatyta, kad pedagogai koncentruoja dėmesį į emocinį, vizualinį ugdymą, inovatyvių priemonių ir programų naudojimą ir siekia užsibrėžtų tikslų ugdant socialinius įgūdžius nuolatos: kasdienėse veiklose, kūrybinėse veiklose, žaidimų metu. Sėkmingam socialinių įgūdžių ugdymui svarbi socialinė pedagoginė pagalba – ją teikia grupės mokytojas, socialinis pedagogas, administracija konsultuojant tėvus, padedant vaikui ugdymo(si) procese. Pabėgėlių tėvų nuomonių tyrimas atskleidė, kad socialinių įgūdžių ugdymas padeda vaikui spręsti problemas, bendrauti, palaikyti santykius su kitais, stiprina savivertę, palengvina adaptaciją. Tėvai pritaria, jog ugdymo įstaigoje yra suteikiamos socialinių įgūdžių ugdymo galimybės ir siūlo skatinti vaikų savarankiškumą, rengti bei dalyvauti įvairiose veiklose, edukacijose bei išvykose, taip pat įtraukti į žaidimus bei padėti adaptaciniu laikotarpiu.
The United Nations Convention on the Rights of the Child (1995) defines a refugee as a person who, for various reasons that threaten his life and well-being, is outside his permanent place of residence. The educational needs of refugee children are very different and depend on their experiences. Considering these aspects, the development of social skills of children from refugee families in preschool education becomes very important. Several methods are offered for the development of social skills, but problematic questions arise: to what extent are these opportunities used and are they sufficient? Having envisaged the aim of the research - to find out the possibilities of social skills development for 3-5 year old children from refugee families in a preschool educational institution, the following tasks were set: 1) to reveal the theoretical aspects of social skills development opportunities for 3-5 year old children from refugee families in a preschool educational institution; 2) to analyze the role of the educator in the context of the development of social skills of 3-5 year old children from refugee families; 3) to investigate the opinion of refugee parents about the possibilities of developing social skills for 3-5-year-old children in preschool education; 4) to provide recommendations to preschool teachers and the administration of the educational institution about the possibilities of social skills development support for 3-5 year old children from refugee families. Research methods used: analysis of scientific literature and documents, interview survey for teachers, interview survey for parents, qualitative analysis of research data. A qualitative study aimed at finding out the possibilities and applied methods of developing social skills for 3- 5-year-old children from refugee families in a pre-school education institution, by interviewing teachers and parents, a qualitative study was conducted using the semi-structured interview method. 10 preschool teachers and 5 parents from refugee families participated in the interview survey. The informants for the study were selected based on the principle of free will. The results of empirical research show that the development of social skills in preschool education is important. Good social skills lead to successful relationships with others, help to adapt and accept changes more easily, and the ability to manage emotions more easily. It is important for 3-5-year-old children from refugee families to develop self- regulation and self-control, perception and expression of emotions, ability to play, self-concept and self-esteem, relationships with peers and adults, and problem-solving skills. The research found that pedagogues focus on emotional and visual education, the use of innovative tools and programs, and pursue set goals by developing social skills continuously: in daily activities, creative activities, during games. Social pedagogical support is important for the successful development of social skills - it is provided by the group teacher, social pedagogue, administration by consulting parents, helping the child in the educational process. The study of the opinions of refugee parents revealed that the development of social skills helps the child to solve problems, communicate, maintain relationships with others, strengthens self-esteem, and facilitates adaptation. Parents agree that the educational institution provides opportunities for the development of social skills and offer to promote children's independence, organize, and participate in various activities, educations and outings, as well as involve them in games and help during the adaptation period.