Mokytojų profesinės motyvacijos stiprinimo galimybės ikimokyklinio ugdymo įstaigoje taikant Lean vadybos metodiką
Vitkienė, Vita |
Mokslinė problema – kaip Lean vadybos metodikos įdiegimas ikimokyklinėse įstaigose gali padėti stiprinti mokytojo profesinę motyvaciją? Darbo tikslas – atskleisti Lean vadybos metodikos taikymo galimybės ikimokyklinėse įstaigose, stiprinant mokytojų profesinę motyvaciją. Tyrimo tikslui pasiekti pasirinkti kokybinis ir kiekybinis tyrimai. Tyrimo duomenys buvo surinkti anketinės apklausos ir pusiau struktūrizuoto interviu pagalba. Kiekybiniame tyrime dalyvavo 60 pedagogų iš Klaipėdos, Šiaulių, Vilniaus, Kretingos miestų ir Kretingos rajono ikimokyklinio ugdymo įstaigų, kurios taiko Lean vadybos metodiką. Kokybiniame tyrime dalyvavo 7 ikimokyklinių įstaigų vadovai, kurie išmano Lean vadybos metodiką ir šią sistemą integravo į ikimokyklinio ugdymo įstaigas. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad Lean vadybos metodika turi įtakos profesinei mokytojų motyvacijai ir ją veikia teigiamai – ypač vertinant tai pagal turimą mokytojo darbo stažą. Ikimokyklinio ugdymo mokytojai, kurie turi mažesnį darbo stažą, nepriklausomai nuo jų amžiaus, mažiau teigiamai vertino Lean metodikos įdiegimą, tačiau išreiškė didesnį norą būti nuolat motyvuojami įvairiomis motyvavimo priemonėmis. Mokytojai, turintys didesnį darbo stažą, neskyrė daug dėmesio motyvavimo priemonėms, bet Lean vadybos metodiką įvertino teigiamai. Galima teigti, kad iškeltoji hipotezė pasitvirtino – Lean vadybos metodikos integravimas į ikimokyklinio ugdymo įstaigas teigiamai veikia ne tik ugdymo kokybės, bet ir mokytojų profesinės motyvacijos atžvilgiu.
To remain competitive in the ever-changing job market, teachers must strive for professional success, which largely depends on employee motivation. An analysis of scientific literature reveals that educators are influenced by both intrinsic and extrinsic motivation. Intrinsic motivation primarily depends on the teacher's personal qualities, while extrinsic motivation can be enhanced by involving employees in innovations. Lean management methodology emphasizes the importance of change within institutions, and its recommended practices positively affect not only the quality of activities but also engage the entire institution's community in pursuing common goals. Employees become involved in continuous improvement processes and willingly strive for professional success in various areas. Research problem: How can the implementation of Lean management methodology in preschool institutions help strengthen teachers' professional motivation? Research aim: To reveal the possibilities of applying Lean management methodology in preschool institutions to strengthen teachers' professional motivation. To achieve the research aim, both qualitative and quantitative research methods were chosen. Data were collected through a questionnaire survey and semi-structured interviews. The quantitative study involved 60 educators from pre-school institutions in Klaipėda, Šiauliai, Vilnius, Kretinga, and the Kretinga district, which apply the Lean management methodology. The qualitative study included 7 pre-school institution leaders familiar with Lean management methodology and who have integrated it into their institutions. The research results revealed that the Lean management methodology positively influences teachers' professional motivation, especially when assessed in relation to their years of service. Pre-school teachers with less experience, regardless of age, viewed the implementation of Lean methodology less positively, but expressed a greater desire to be continuously motivated through various incentives. It can be concluded that the proposed hypothesis was confirmed - the integration of Lean management methodology into pre-school institutions positively affects both the quality of education and teachers' professional motivation.