Racionalus vilkikų panaudojimas sudėtingomis navigacinėmis sąlygomis laivybos saugumui uostuose gerinti
Prentkovskis, Olegas | |
Disertacijoje nagrinėjami navigacinio saugumo veiksniai, kai vilkikai padeda laivams manevruoti uoste, švartuotis arba atsišvartuoti veikiant išorinėms vėjo, srovės jėgoms ir sekliajam vandens efektui. Disertacinio darbo kontekste navigacinis saugumas vertinamas kaip laivo valdomumas vykdant laivų švartavimo operacijas uoste pasitelkus vilkikų pagalbą. Intensyvėjant laivybai ir uostams priimant vis daugiau ir didesnių gabaritų įvairių tipų laivų svarbu tiksliai įvertinti būtiną uosto vilkiko traukos jėgą, atsižvelgiant į veikiančias išorines jėgas, kad sklandžiai galėtų atlikti jam patikėtas švartavimo, atšvartavimo ar manevravimo operacijas, siekiant užtikrinti uosto navigacinį saugumą. Šio darbo tyrimo objektas – vilkikas ir laivą veikiančios išorinės bei vidinės jėgos, kurias būtina kompensuoti siekiant saugiai atlikti vilkimo operaciją esant įvairioms meteorologinėms ir hidrologinėms sąlygoms. Tik tiksliai įvertinus veikiančias išorines ir vidines jėgas galima nustatyti vilkimo operacijai būtiną vilkikų traukos jėgą. Disertacijoje sprendžiami uždaviniai: būtinos vilkikų traukos jėgos skaičiavimas, įvertinant meteorologinius ir hidrologinius parametrus, tokius kaip vėjo jėga ir kryptis, srovės greitis ir kryptis, sekliojo vandens efektas, siekiant užtikrinti navigacinį saugumą uoste vykdant įvairias vilkimo operacijas. Darbe atliekami simuliaciniai ir eksperimentiniai vilkimo operacijos tyrimai, kurių rezultatų pagrindu parengta vilkikų traukos jėgos skaičiavimo metodika, kurią taikant galima apskaičiuoti būtiną vilkikų traukos jėgą, įvertinus laivą veikiančias išorines sąlygas ir jo gabaritus. Mokslinis disertacijos naujumas pagrįstas vilkikų ir laivo manevrinių savybių tyrimu, o disertacijos praktinę vertę patvirtina parengti vilkikų skaičiaus ir jų traukos jėgos uostuose metodiniai pagrindai, leisiantys tiksliau įvertinti vilkikų naudojimo veiksmingumą, siekiant saugiai plukdyti laivus uostų kanalais ir užtikrinti jų švartavimo operacijų, esant nestandartinėms ar ribinėms situacijoms, saugumą. Be to, sukurti metodiniai vilkikų naudojimo ir vilkimo lynų įtempimo, vykdant vilkimo operacijas uoste, metodika leidžia racionaliau panaudoti vilkikus gerinant uoste navigacinį laivybos saugumą.
The thesis examines the influence of tugboats on the navigational safety of the port, when tugboats help ships to maneuver in the port, moor or unmoor under the influence of external wind, current forces and shallow water effect. With the intensification of shipping, and ports receiving ever larger quantities and larger sizes of various types of ships, it is necessary to accurately estimate the required power of port tugboats by assessing the external forces acting on them, so that tugboats can carry out assigned mooring, mooring or maneuvering operations while ensuring the navigational safety of ports. The research object of this work is the tow truck and the acting external and internal forces that need to be compensated for a safe towing operation under various meteorological and hydrological conditions. It is by accurately assessing the acting external and internal forces that it is possible to determine the power of tractors required for the towing operation. The dissertation addresses the following issues: calculations of the required power of tugboats, simulation and experimental studies of the towing operation. On the basis of these studies, a methodology for calculating the power of tugboats has been developed, on the basis of which it is possible to calculate the required power of tugboats after evaluating the external working conditions and the dimensions of the ship.