Options
1-4 gimnazijos klasių mokinių požiūris į teisinį švietimą mokykloje kaip nusikalstamumo prevencijos priemonę
Burbienė, Ernesta |
Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Kučisnkienė, Edita | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Siekiant sukurti darnią, pilietišką visuomenę labai svarbu, kad kiekvienas jos narys gerbtų įstatymą, kitų žmonių teises ir laisves ir nebūtų abejingas daromiems teisės pažeidimams. To pasiekti galima pradedant visuomenės narius pagarbos įstatymui ugdyti dar mokykloje, kai formuojasi visos pagrindinės žmogaus vertybinės nuostatos ir pasaulėžiūra. Teisinis švietimas suteikia teisinių žinių, ugdo vertybines nuostatas, būdingas teisėto elgesio formavimuisi. Darbo tikslas: analizuoti teisinio švietimo mokykloje galimybes, nustatant ir pagrindžiant teisinį švietimą mokykloje kaip nusikalstamumo prevencijos priemonę 1-4 gimnazijos klasių mokinių požiūriu. Darbo uždaviniai: 1) apibūdinti teisinio švietimo mokykloje sampratą; 2) pagrįsti teisinio švietimo mokykloje kaip nusikalstamumo prevencijos priemonės galimybę; 3) atskleisti ir apibūdinti 1-4 gimnazijos klasių mokinių požiūrį į teisinį švietimą mokykloje kaip nusikalstamumo prevencijos priemonę. Darbo metodika: atliktas kiekybinis tyrimas, naudojant apklausos internetu metodą. Apklausoje dalyvavo 337 Marijampolės miesto gimnazijų 1-4 klasių mokiniai. Analizės metu taikyti aprašomosios ir lyginamosios statistikos metodai, taip pat taikyti kokybinės analizės metodai analizuojant atsakymus į atvirus klausimus. Atliekant tyrimą laikomasi etikos principų. Tyrimo rezultatai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė atskleidė, kad teisinis švietimas, būdamas sudedamąja švietimo mokykloje dalimi, gali būti apibrėžiamas kaip sistemingas ir teigiamas poveikis teisinės sąmonės pradiniam teisinės kultūros elementui, kurio tikslas ugdyti mokinių valią, pasiryžimą elgtis teisėtai bei žadinti teisėtam elgesiui palankią jų motyvaciją, suteikiant mokiniams visaverčio savarankiško gyvenimo pagrindus ir padedant jiems nuolat tobulinti savo gebėjimus. Teisinio švietimo, vykdomo mokykloje, metu mokiniai supažindinami su teisine informacija ir jos praktiniu taikymu. Teisinis švietimas laikomas pagrindine priemone ugdant teisiškai išprususius ir dorus piliečius, gebančius atpažinti teisėtą ir nusikalstamą elgesį. Teisinio švietimo poveikio efektyvumas grindžiamas žmogaus teisių žinojimu ir suvokimu. Šie aspektai atskleidžia teisinio švietimo prevencines galimybes mažinant nepilnamečių nusikalstamumą. Mokinių požiūrio į mokykloje vykdomą teisinį švietimą kaip nepilnamečių nusikalstamumo priemonę tyrimas atskleidė, kad: 1-4 klasių mokiniai savo teisines žinias mokiniai vertina vidutiniškai, ypač pasigenda informacijos apie baudžiamąją teisę, įstatymus ir jų taikymą bei darbo teisę. Gimnazijose teisinis mokinių švietimas vykdomas taikant įvairias ugdymo formas, tačiau pasigendama praktinių pavyzdžių, gyvų susitikimų, Gimnazistų nuomone, teisinis švietimas gerina teisines žinias, didina pareigos ir atsakomybės už savo veiksmus jausmą, skatina savarankišką mąstymą, formuoja teigiamas vertybines nuostatas atsakingumo ir doro, teisėto elgesio atžvilgiu. Tyrimo dalyvių nuomone, nepilnamečių nusikalstamumo mažinimui ypač aktuali informacija apie baudžiamąją teisę, įvairius įstatymus ir jų paskirtį bei žmogaus teises ir laisves. Teisinis švietimas, jų nuomone, labiausiai paskatintų nepilnamečių įvykdomų plėšimų, išžaginimų bei pasikėsinimų ir vagysčių skaičiaus sumažėjimą. Jaunesnio amžiaus mokiniai dažniau pritarė, kad teisinis švietimas skatina pilietinį aktyvumą, didina pasitikėjimą valstybinėmis institucijomis, mažina patyčias ir skatina tolerancijos ugdymą bei turi įtakos automobilių vagysčių, nusikaltimų, susijusių su narkotinėmis medžiagomis, kelių eismo taisyklių pažeidimų bei sukčiavimo atvejų mažinimui. Vyresni (17 m.) gimnazistai dažniau pabrėžė įvairių sričių teisinių žinių trūkumą. Merginos palankiau vertino teisinio švietimo poveikį nusikalstamumo mažinimui nei vaikinai. Tyrimo dalyviai nurodė, kad paskaitos, žaidimai ir viktorinos nėra pakankamai efektyvios teisinio švietimo formos. Gimnazistams priimtinesnis yra praktinių pavyzdžių pateikimas bei aptarimas, praktinė pažintis su teisėsaugos institucijomis ir jų veikla.
In order to build a cohesive, civil society, it is essential that each of its members to respect the law, the rights and freedoms of others and to be not indifferent to violations of the law. This can be achieved by starting to educate members of society about the law at school, when all the basic human values and worldview are being formed. Legal education provides legal knowledge, develops the values important for formation of legal behavior. The aim of the work: to analyze the possibilities of legal education in school, identifying and substantiating legal education in school as a crime prevention measure from the point of view of students of gymnasium grades 1-4. Work tasks: 1) to describe the concept of legal education at school; 2) to substantiate the possibility of legal education in school as a measure of crime prevention; 3) to reveal and describe the attitude of 1-4 gymnasium students towards legal education at school as a crime prevention measure. Methodology: A quantitative study was conducted using an online survey method. 337 students of Marijampolė city gymnasiums, grades 1-4, participated in the survey. The methods of descriptive and comparative statistics were used in the analysis, as well as the methods of qualitative analysis were used to analyze the answers to the open questions. The research is conducted in accordance with ethical principles. Research results. An analysis of the scientific literature and documents revealed that legal education, as an integral part of school education, can be defined as a systematic and positive effect on the initial element of legal culture of legal consciousness, aimed at cultivating students' will, determination to act legally and motivating them, giving students the foundation for a full independent life and helping them to continually improve their skills. During school-based legal education, students are introduced to legal information and its practical application. Legal education is seen as a key tool in developing legally savvy and honest citizens who are able to recognize legal and criminal behavior. The effectiveness of the impact of legal education is based on knowledge and understanding of human rights. These aspects reveal the preventive potential of legal education in reducing juvenile delinquency. A study of students' attitudes towards school-based legal education as a tool for juvenile delinquency revealed that: Students in grades 1-4 rate their legal knowledge moderately, especially lacking information on criminal law, laws and their application, and labor law. In gymnasiums, legal education of students is carried out using various forms of education, but lacking practical examples, live meetings. According to the participants of the study, information on criminal law, various laws and their purpose, as well as human rights and freedoms are especially relevant for the reduction of juvenile delinquency. Legal education, in their view, would be the most conducive to reducing the number of robberies, rapes and assaults and thefts committed by minors. Younger students were more likely to say that legal education promotes active citizenship, builds trust in public institutions, reduces bullying and fosters tolerance, and contributes to reducing car theft, drug-related crime, traffic offenses and fraud. Older (17-year-old) high school students more often emphasized the lack of legal knowledge in various fields. Girls were more positive about the impact of legal education on crime reduction than boys. Study participants indicated that lectures, games, and quizzes are not effective enough forms of legal education. It is more acceptable for gymnasium students to present and discuss practical examples, get acquainted with law enforcement institutions and their activities.