10-14 metų amžiaus vaikų traumų mokykloje ypatumai ir prevencijos galimybės
Author(s) | ||
---|---|---|
Klaipėdos universitetinė ligoninė | ||
Raistenskis, Juozas | Vilniaus universitetas | Vilniaus universitetinė vaikų ligoninė |
Date Issued |
---|
2011 |
Nuo sužalojimų kiekvienais metais 27 Europos Sąjungos šalyse miršta apie 250 000 žmonių. Apie penktadalis visų vaikų patiriamų traumų įvyksta mokyklos aplinkoje. Mokykla yra vieta, kurioje vaikas praleidžia didžiąją dalį savo laiko. Taigi ypač svarbu užtikrinti, kad joje būtų sveika ir saugi mokiniui aplinka. Darbo tikslas buvo analizuoti 10-14 metų amžiaus vaikų traumų mokykloje ypatumus. Taikyta apklausa raštu, naudota atsitiktinė lizdinė atranka. Tirti septynių pagrindinių ir septynių pradinių Lietuvos mokyklų mokiniai. Tyrimo metu analizuota 840 užpildytų anketų. Tyrimo rezultatai parodė, kad mokykloje atsitiktinius sužalojimus patyrė beveik pusė mokinių (43 proc.). Mokyklos aplinkoje susižeidė daugiau berniukų (59 proc.) negu mergaičių (41 proc.), tačiau šie skirtumai yra statistiškai nereikšmingi. 51 proc. sužalojimų įvyko pertraukų metu, o 33 proc. – pamokose. Pamokose reikšmingai daugiau susižeidė berniukų nei mergaičių. Dažniausiai mokiniai susižalojo kūno kultūros pamokose (68 proc.). Po mokykloje patirtos traumos vaikai jaučia traumos pasekmes: 18 proc. mokinių dažnai prisimena įvykį, 14 proc. mokinių nurodo ribotą fizinį aktyvumą po patirtos traumos, 10 proc. vaikų pasireiškia baimė sportuoti. Pusė mokinių (53 proc.) mano, kad svarbiausia traumų mokykloje priežastis yra nesaugus vaikų elgesys, trečdalis vaikų (30 proc.) mano, kad tai - nesaugi mokyklos aplinka, o 9 proc. - nurodo, kad tai - informacijos stoka. Mokymo, švietimo, informavimo priemonės, tinkamas ugdymo proceso organizavimas, moksleivių veiklos ir elgesio kontrolės sustiprinimas, saugios aplinkos mokykloje sukūrimas, teisinių priemonių tobulinimas, taikymas ir kontrolė, kartu su šiuolaikiškomis gydymo ir reabilitacijos priemonėmis, padės mažinti vaikų sužalojimus mokykloje bei mokyklinių traumų pasekmes.
Every year in 27 EU countries from injury die approximately 250,000 inhabitants. About 1/5 of child injury occur in the school environment. Children spend the biggest part of their time in the school. It is of great importance to provide safe and healthy school environment. The task of this study was to reveal the characteristics of school injuries in children aged 10 to 14 years. The survey was conducted in the seven primary schools and in the seven secondary schools in Lithuania. There were investigated 840 children. The 361 schoolchildren (43%) were injured at school environment: 59 % were boys and 41 % - girls (p≥ 0.05). 51 % of school injuries occurred during break, and 33% during lessons. During lessons, significantly more boys were injured than that of girls (p≤ 0.05). The most unsafe lesson was physical education. The schoolchildren feel the consequences of the school injury: 18 % - often remember that accident, 14 % - suffer from the limited physical activity after the injury, 10 % are afraid to exercise. The half of respondents think, as the main cause of school injury is unsafe behaviour of child, 30% underline, as it is unsafe school environment, 9% think, as it is a lack of information. Education, training, information, appropriate education process organization, control of schoolchildren activities and behaviour, safe environment creation, legislation and enforcement, along with modern medical care and rehabilitation helps to reduce injury at school and injury consequences.