0-19 metų Lietuvos vaikų ir paauglių mirtingumas nuo eismo traumų per dešimtmetį pagal eismo dalyvių kategorijas
Author(s) | |
---|---|
Raistenskis, Juozas | Vilniaus universitetas |
Date Issued |
---|
2011 |
Eismo įvykiai daugumoje pasaulio šalių išlieka aktualia problema. Tyrimo metu analizuotas 0-19 metų Lietuvos vaikų ir paauglių mirtingumas nuo eismo traumų 1998-2007 metais pagal eismo dalyvių kategorijas. Taikyta tiesinė regresija. Naudotas determinacijos koeficientas R2, reikšmingumo lygmuo p≤0,05. Lietuvoje 1998- 2007 metų tiriamuoju laikotarpiu nuo eismo traumų žuvo apie tūkstantį (1080) 0-19 metų amžiaus vaikų ir paauglių. Berniukų/vaikinų žuvo 2,5 karto daugiau, negu mergaičių/merginų. 57 proc. eismo įvykiuose žuvusiųjų sudarė keleiviai, 24 proc. – pėstieji, 8 proc. –dviratininkai, 7 proc. – motociklininkai. Nuo eismo traumų dauguma eismo dalyvių ir moterų grupėje (62 proc.), ir vyrų grupėje (55 proc.) žuvo kaip keleiviai. 28 proc. eismo dalyvių moterų grupėje ir 22 proc. eismo dalyvių vyrų grupėje nuo eismo traumų žuvo kaip pėstieji. Nedidelė dalis eismo dalyvių žuvo kaip dviratininkai (4 proc. mergaičių/merginų ir 9 proc. berniukų/vaikinų) ir važiuodami motociklu (2 proc. mergaičių/ merginų ir 10 proc. berniukų/vaikinų). Dešimties metų tiriamuoju laikotarpiu 0-19 m. vaikų ir paauglių amžiaus grupėje Lietuvoje didėjo eismo įvykiuose žuvusių keleivių ir motociklininkų, o mažėjo žuvusių pėsčiųjų eismo dalyvių mirtingumas nuo eismo traumų. Dviratininkų kategorijoje reikšmingų pokyčių nenustatyta. Mergaičių/ merginų grupėje reikšmingai didėjo eismo įvykiuose žuvusių automobilio viduje keleivių, o reikšmingai mažėjo žuvusių dviratininkių ir pėsčiųjų mirtingumas nuo eismo traumų. Žuvusių mergaičių, važiavusių motociklu kategorijoje, reikšmingų mirtingumo nuo eismo traumų pokyčių nenustatyta. Berniukų/vaikinų grupėje reikšmingai didėjo eismo įvykiuose žuvusių keleivių ir motociklininkų mirtingumas.
The goal of the study was to analyze road traffic injury deaths in children and adolescents aged 0 to 19 years in Lithuanian over 1998- 2007 by road users. Trends were estimated by the use of linear regression. The coefficient of determination (R Square) was used. The significance level p ≤0.05 was considered statistically significant. In Lithuania, in 1998-2007, 1,080 children aged 0 to 19 years were killed in traffic crashes. Boys deceased 2.5 times more that of girls. The results of the study revealed as among children and adolescents killed in traffic crashes there were: 57% in cars, 24% - pedestrians, 8 %- cyclists, and 7 %- motorcyclists. 62 % girls and 55% boys deceased as passengers, 28 % girls and 22 % boys deceased as pedestrians. 4 % girls and 9 % boys died as cyclists, and 2% girls and 10 % boys died as motorized two-wheelers. The study showed significant increasing trends of passengers and motorcyclists mortality rates in the whole group aged 0 to 19 years, and decreasing tendencies of pedestrians’ mortality rate over decade. No significant change of cyclists’ mortality rate was observed for the whole group. For girls significant increasing trend was observed in passengers’ mortality, and significant decreasing trends were observed in cyclists and pedestrians mortality rates. In girls group for motorcyclists mortality no significant changed was showed. For boys, significant increasing trends were observed in passengers’ mortality and in motorcyclists’ mortality rates. In boys group for pedestrians and cyclists mortality rates no significant trends were observed.