Options
Darbuotojų psichologinio funkcionavimo ypatumai, streso įveikos strategijos bei pasitenkinimas darbu dirbant su sunkią psichinę negalią turinčiais asmenimis
Baguckaitė, Meda |
Tyrimo tikslas: nustatyti darbuotojų, dirbančių su sunkią psichinę negalią turinčiais asmenimis, psichologinį funkcionavimą, pasitenkinimą darbu, streso pasireiškimą bei naudojamas streso įveikos strategijas. Tyrime dalyvavo 74 dienos centrų darbuotojai, dirbantys su sunkią psichinę negalią turinčiais asmenimis. Tyrimas atliktas 2024 m. Analizuojant psichologinį funkcionavimą buvo naudojama Psichologinės gerovės skalė (LPGS) bei Nerimo ir depresijos skalė (HADS). Streso darbe klausimynas (SDV) buvo naudojamas tiriant darbuotojų stresą, o nustatant streso įveikas – Streso įveikos klausimynas. Bei siekiant įvertinti darbuotojų pasitenkinimą darbu buvo naudojamas Pasitenkinimo darbu klausimynas. Siekiant platesnių ir asmeniškesnių darbuotojų atsakymų buvo naudojami du atviro tipo klausimai anketoje. Darbuotojų pasitenkinimas darbu susijęs su patiriamu stresu (kuo streso lygis didesnis, tuo pasitenkinimas darbu mažėja), optimizmu, neigiamu emocingumu, pasitenkinimu gyvenimo sąlygomis, bendrai gyvenimu ir fizine sveikata ir neigiamai veikia asmens nerimastingumo lygį. Socialinė parama veikia pasitenkinimą darbu. Kokybinės analizės metu nustatyti nauji kintamieji, kurie kelia stresą ir įtampą darbuotojams – klientų agresija/elgesys; klientų artimieji; nemotyvuoti klientai bei mokymų stoka, bei įveikos būdai, kurie padėtų darbuotojams – didesnis mokymų (kvalifikacinių bei psichologijos) pasirinkimas. Stresas susijęs su optimizmu, neigiamu emocingumu, pasitenkinimo pragyvenimo lygiu, tarpasmeniniais santykiais, fizine sveikata ir gyvenimu, neigiamai veikia darbuotojų nerimastingumo ir depresiškumo lygį. Socialinė parama susijusi su neigiamu emocingumu, pasitenkinimu santykiais su artimaisiais, tarpasmeniniais santykiais, fizine sveikata, tačiau neigiamai veikia nerimastingumą ir depresiškumą. Problemų sprendimo strategija yra susijusi su pasitenkinimo santykiais su artimaisiais, bet neigiamai veikia darbuotojo depresiškumo lygį. Vengimo strategija veikia asmens depresiškumo lygį ir neigiamai veikia optimizmą, neigiamą emocingumą.
The aim of the study was to determine the psychological functioning, job satisfaction, stress manifestations, and stress coping strategies of employees working with individuals with severe mental disabilities. The study involved 74 employees from day centers working with individuals with severe mental disabilities. The research was conducted in 2024. To analyze psychological functioning, the Psychological Well-being Scale (LPGS) and the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) were used. To assess employee stress, the Stress at Work Questionnaire (HSE) was employed. Coping strategies for stress were determined using the Coping Strategies Questionnaire. Job satisfaction was evaluated using the Job Satisfaction Survey. To obtain broader and more personal responses from employees, two open-ended questions were included in the survey. Employee satisfaction with work is related to experienced stress (the higher the level of stress, the lower the satisfaction with work), optimism, negative emotionalism, satisfaction with living conditions, general well-being, and physical health, and it negatively affects the individual's anxiety level. Social support affects job satisfaction. During qualitative analysis, new variables that cause stress and tension for employees were identified - customer aggression/behavior; customers' relatives; unmotivated customers and lack of training, and ways to overcome them - increased choice of training (both qualification and psychology). Stress is related to optimism, negative emotionalism, satisfaction with the standard of living, interpersonal relationships, physical health, and life, negatively affecting employees' anxiety and depression levels. Social support is related to negative emotionalism, satisfaction with relationships with relatives, interpersonal relationships, physical health, but it negatively affects anxiety and depression. The problem-solving strategy is related to satisfaction with relationships with relatives but negatively affects the employee's level of depression. The avoidance strategy affects the individual's level of depression and negatively affects optimism and negative emotionalism.