Options
Psichikos sveikatos stiprinimo prevencinių veiklų taikymas Kelmės rajono mokyklose
Rimdeikienė, Nemira |
Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Tyrimo problema. Šiuo metu Lietuvoje ir visame pasaulyje vienas pagrindinių visuomenės sveikatos prioritetų – psichikos sveikatos gerinimas užtikrinant psichosocialinę gerovę ir įvairiapusišką psichikos sveikatos stiprinimo, prevencijos ir gydymo pagalbą. Ypač daug dėmesio skiriama vaikų psichikos sveikatai, tačiau vis dar trūksta tinkamo ir glaudaus sveikatos, švietimo ir socialinio sektorių tarpsinsitucinio bendradarbiavimo, derinant veiksmus, priemones, kuriant programas, galinčias turėti teigiamą poveikį psichikos sveikatos gerinimui. Tyrimo tikslas – teoriškai išanalizuoti ir empiriškai atskleisti psichikos sveikatos stirpinimo bei ugdymo prevencinių veiklų taikymą Kelmės rajono mokyklose. Išvados 1. Atlikus mokslinės literatūros analizę, galima teigti, kad psichikos sveikata – viena iš sveikatos dedamųjų komponenčių apibūdinama ir suvokiama kaip asmens geros savijautos būsena, dėl kurios individas suvokia savo gebėjimus, geba susidoroti su stresinėmis situacijomis, produktyviai mokytis, dirbti, palaikyti darnius santykius. Mokyklinio amžiaus vaikai dažniausiai patiria dėmesio trūkumo, hiperatyvumo sindromo, depresijos požymius ir simptomus, nerimo ir elgesio sutrikimus, kuriuos sukelia biologiniai, psichologiniai ir socialinės aplinkos rizikos veiksniai, dėl to šie vaikai pasižymi prastesne sveikatos būkle: dažnai kamuoja neaiškios kilmės skausmas, kvėpavimo sutrikimai, dusulio ir astmos priepuoliai, pasireiškia miego ciklo sutrikimai ir nemiga. Psichikos sveikatos sutrikimai statistiškai reikšmingai susiję su mokinių žemesniais akademiniais rezultatais ir pasiekimais. 2. Psichikos sveikatos sutrikimų išsivystymą sąlygoja keletos rizikos grupių veiksnių sąveika, todėl psichikos sveikatos stiprinimui būtinas kompleksinis požiūris apimantis sveikatos, švietimo ir socialinį sektorius. Kelmės rajone taikomas kompleksinis psichikos sveikatos stiprinimo modelis, kuriuo sukurta efektyvi tarpsektorinė sistema, užtikrinanti prevencinių veiklų ir kokybiškų psichikos sveikatos priežiūros paslaugų teikimą ir plėtrą. Akcentuojamas psichikos sveikatą bloginančių rizikos veiksnių šalinimas: vykdomos ankstyvosios intervencijos programos, teikiamos priklausomybių ligų konsultanto paslaugos, didinamas papildomas gydytojų psichiatrų, medicinos psichologų konsultacijų teikimas. Kelmės rajono ugdymo įstaigose į mokymo procesą integruotos alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų prevencijos temos. 3. Atlikus empirinį tyrimą galima teigti, kad tyrimo hipotezė pasitvirtino. Tyrimu nustatyta, kad Kelmės rajono mokyklų vyresnių klasių moksleiviai teigiamai vertina taikomas psichikos sveikatos stiprinimo ir prevencinių priemonių veiklas, vykdomas mokyklose. Vyresnių klasių merginų požiūris į vykdomų prevencinių veiklų naudingumą, formų pobūdį ir patrauklumą yra statistiškai reikšmingai geresnis, lyginant su vaikinais. Nustatyta, jog psichikos sveikatos prevencinių veiklų pobūdis nukreiptas į psichotropinių medžiagų vartojimo, patyčių prevencijos, smurto valdymo tematikas per individualius pokalbius, temines diskusijas, kviestinių lektorių skaitomas paskaitas. 4. Nustatyta, jog mieste gyvenantys moksleiviai statistiškai reikšmingai geriau vertina visuomenės sveikatos specialisto veiklą, susijusią su psichinės sveikatos stiprinimu, bei specialisto sugebėjimą užtikrinti vykdomų veiklų prieinamumą, profesionalumą, informacijos naudingumą lyginant su kaimo vietovėse gyvenančiais moksleiviais. Mieste gyvenantys moksleiviai labiau įžvelgia psichikos sveikatos stiprinančios prevencinės veiklos naudą per dalinimąsi informacija su draugais bei turimą galimybę išsakyti savo nuomonę. Tyrimo metu nustatyta, kad klasės auklėtojas ir mokyklos direktorius yra didžiausią vaidmenį psichikos sveikatos stiprinime atliekantys asmenys.
Investigation problem. Currently, one of the main public health priorities in Lithuania and around the world is the improvement of mental health by ensuring psychosocial well-being and comprehensive assistance in the promotion, prevention and treatment of mental health. Particular attention is paid to the mental health of children, but there is still a lack of appropriate and close inter-institutional cooperation between the health, education and social sectors, coordinating actions and developing programs that can have a positive impact on improving mental health. Research aim – to theoretically analyze and empirically reveal the application of preventive activities in mental health promotion and education in Kelmė district schools. Conclusions: 1. After analyzing the scientific literature, it can be stated that mental health is one of the components of health described and perceived as a state of personal well-being, due to which an individual perceives his / her abilities, is able to cope with stressful situations, study productively, work and maintain harmonious relationships. School-age children are more likely to experience attention deficit hyperactivity disorder, signs and symptoms of depression, anxiety and behavioral disorders due to biological, psychological and social risk factors, which lead to poorer health: pain of unknown origin, respiratory distress, dyspnoea and asthma attacks, sleep cycle disorders and insomnia. Mental health disorders are statistically significantly associated with lower academic achievement and achievement among students. 2. The development of mental health disorders is caused by the interaction of several risk groups, therefore the development of mental health requires an integrated approach covering the health, education and social sectors. A complex model of mental health promotion is applied in kelmė district, which has created an effective cross-sectoral system that ensures the provision and development of preventive activities and quality mental health care services. Emphasis is placed on the elimination of risk factors deteriorating mental health: early intervention programs are being implemented, the services of an addiction counselor are being provided, and the provision of additional consultations by psychiatrists and medical psychologists is being increased. In the educational institutions of kelmė district, the topics of prevention of alcohol, tobacco and other psychoactive substances are integrated into the teaching process. 3. An empirical study confirms that the research hypothesis has been confirmed. The research revealed that the senior students of kelmė district schools positively evaluate the activities of mental health promotion and preventive measures carried out in schools. The attitudes of older girls towards the usefulness, nature and attractiveness of prevention activities are statistically significantly better than those of boys. It was established that the nature of mental health prevention activities is focused on the use of psychotropic substances, prevention of bullying, violence management through individual interviews, thematic discussions, and lectures given by guest lecturers. 4. It has been established that students living in urban areas statistically significantly better evaluate the activities of a public health specialist related to the strengthening of mental health, as well as the specialist's ability to ensure the availability, professionalism and usefulness of information compared to students living in rural areas. Pupils living in the city are more aware of the benefits of mental health prevention through sharing information with friends and the opportunity to have their say. The study found that the class teacher and the school principal are the individuals who play the greatest role in promoting mental health.