Options
Paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymas(is) bendrojo ugdymo mokykloje
Andriejauskaitė, Jurgita |
Paauglių lytinio raštingumo ugdymas – itin aktuali ir svarbi tema edukologijos mokslų kontekste. Ši tema yra atsidūrusi ir visuomenės dėmesio centre. Tarp tėvų, globėjų bei švietimo bendruomenėje netyla diskusijos, kiek plačiai ši tema turi būti paliečiama mokyklose. Daug emocijų sukėlė Gyvenimo įgūdžių pamokų startas nuo 2023/2024 metų, lytinio raštingumo temas dar labiau priartinęs prie moksleivių. Lytiškumo ugdymo svarbą pabrėžia Pasaulio sveikatos organizacija (toliau tekste – PSO), Jungtinių Tautų švietimo, mokslo ir kultūros organizacija (toliau tekste – UNESCO). Šie siekiai deklaruojami valstybių, tarp jų ir Lietuvos priimtuose teisės aktuose. PSO 2018 metais išleido lytinio ugdymo standartus, tarp taisyklių numatyta – lytinis švietimas turi atitikti jauno žmogaus amžių, turi būti atsižvelgiama į kultūrinius, socialinius aspektus ir jaunuolių poreikius. Lietuvos pažangos strategijoje 2030 numatyta ugdyti sveiką gyvenseną kaip svarbią veiklios visuomenės prielaidą, telkti visuomenės ir valdžios institucijų pastangas stiprinti visuomenės sveikatą, visuomenėje sukurti tokias sąlygas, kurios leistų vystytis darniai šeimai. Tiriamos mokslinės problemos aktualumą nusako tai, jog pasigendama gilesnių, išsamesnių mokslinių įžvalgų bei empirinių tyrimų apie tai, kokios yra paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymo(si) galimybės bendrojo ugdymo mokykloje? Darbo uždaviniai: 1) Išanalizuoti paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymo(si) bendrojo ugdymo mokykloje teorinius pagrindus; 2) ištirti mokytojų nuomonę apie paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymo(si) galimybes bendrojo ugdymo mokykloje; 3) ištirti visuomenės sveikatos specialistų nuomonę apie paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymosi galimybes bendrojo ugdymo mokykloje; 4) Pateikti mokytojų ir visuomenės sveikatos specialistų apie paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymosi galimybes bendrojo ugdymo mokykloje rekomendacijas. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, interviu (pusiau struktūruotas) kokybinė duomenų (content) analizė. Tyrimo imtis: 5 mokyklų pedagogai, susiję su paauglių lytinio raštingumo ugdymu, 5 visuomenės sveikatos specialistai, ugdantys moksleivius lytinio raštingumo ir ekspertė, buvusi viena iš Gyvenimo įgūdžių programos rengėjų.
The development of sexual literacy of adolescents is an extremely relevant and important topic in the background of educational sciences. This topic is also in the center of public attention. There is debate among parents, guardians and the educational community, how widely this topic should be addressed in schools. The start of Life Skills classes from 2023/2024 caused a lot of emotions, bringing the topics of sexual literacy even closer to schoolchildren. The importance of sexuality education is emphasized by the World Health Organization (hereinafter - WHO), the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (hereinafter – UNESCO). These aspirations are declared in legal acts adopted by states, including Lithuania. In 2018, the WHO issued standards for sex education, among the rules it is stipulated that sex education must correspond to the age of a young person, and must take into account cultural, social aspects and the needs of young people. The Lithuanian Progress Strategy 2030 envisages developing a healthy lifestyle as an important prerequisite for an active society, concentrating the efforts of society and authorities to strengthen public health, and creating such conditions in society that would allow for the development of a harmonious family. The relevance of the researched scientific problem is determined by the fact that there is a lack of deeper, more detailed scientific insights and empirical research on what are the possibilities of sexual literacy education of teenagers (12-14 years old) in general education schools? Subject of the work: opportunities for sexual literacy education of teenagers (12-14 years old) in a general education school. The aim of the work: to reveal the possibilities of sexual literacy education of teenagers (12-14 years old) in a general education school. Tasks: 1) To analyze the theoretical foundations of sexual literacy education of teenagers (12-14 years old) in the general education school; 2) to investigate teachers' opinions about the possibilities of sexual literacy education of teenagers (12-14 years old) in a general education school; 3) to investigate the opinion of public health specialists about the possibilities of sexual literacy education of teenagers (12-14 years old) in general education school; 4) Submit recommendations of teachers and public health specialists about the possibilities of sexual literacy education for teenagers (12-14 years old) in general education schools. Research methods: analysis of scientific literature and documents, interviews (semi-structured), qualitative data (content) analysis. Research sample: 5 school pedagogues involved in the education of adolescent sexual literacy, 5 public health specialists who educate schoolchildren in sexual literacy and an expert who was one of the organizers of the Life Skills Program.