Options
Specialistų poreikio ir jų pritraukimo būdų įvertinimas Klaipėdos miesto bendrojo ugdymo mokyklose
Andrašūnas, Daumantas |
Šiuolaikinėje visuomenėje vis didesnis dėmesys skiriamas švietimo kokybei. Norint užtikrinti aukštą ugdymo lygį, būtina turėti aukštos kvalifikacijos specialistus (pedagogus), kurie galėtų veiksmingai dirbti su mokiniais, tačiau Klaipėdos miesto bendrojo ugdymo mokyklose pastebimas specialistų trūkumas. Tyrimo tikslas – teoriškai ir praktiškai įvertinus specialistų Klaipėdos miesto bendrojo ugdymo mokyklose poreikio priežastis, nustatyti veiksmingiausius specialistų pritraukimo būdus ir pateikti siūlymus. Tyrimo metodai: mokslinės ir teisinės literatūros analizė, dokumentų analizė. Kiekybinis tyrimas apima, anketinę apklausą, 18 klausimų (11 uždarų ir 7 atviri). Dalyvavo 86 respondentai, 26 Klaipėdos miesto bendrojo ugdymo mokyklų direktoriai ir 60 direktoriaus pavaduotojų ugdymui. Kokybinis tyrimas apėmė 7 struktūruotus ir 4 papildomu klausimus – interviu su Klaipėdos miesto bendrojo ugdymo mokyklų direktoriumi ir direktoriaus pavaduotoju ugdymui. Darbą sudaro dvi dalys – teorinė ir empirinė. Teorinėje dalyje analizuota Klaipėdos miesto savivaldybės paruošta Pedagogų pritraukimo 2020–2024 metų programa, Lietuvos, Latvijos, Italijos, Prancūzijos, Ispanijos, Suomijos (Skandinavijos šalių bendrai) pedagogų trūkumo problema ir priemonės problemai spręsti, pedagogo profesijos prestižas Lietuvoje ir Europos Sąjungos šalyse, pedagogų rengimas ir jų kompetencijų stiprinimas. Empirinėje dalyje pateikta tyrimo metodika, instrumentariumas, kokybinio ir kiekybinio tyrimo analizė ir duomenų interpretacija, pateiktos išvados ir rekomendacijos. Išvados: svarbiausias, specialistų pritraukimą įtakojantis veiksnys yra atlyginimas, darbo krūvis ir geros darbo sąlygos. Specialistų poreikio ir jų pritraukimo būdų įvertinimas Klaipėdos miesto bendrojo ugdymo mokyklose išsikeltos hipotezės pasitvirtino: specialistai renkasi mokyklas, turinčias aukštesnį prestižą, o neigiamas požiūris į mokytojo profesiją neskatina pedagogo profesijos pasirinkimo; darbo sąlygų gerinimas, atlyginimas ir švietimo sistemos politikos kaita lemia pedagogo profesijos pasirinkimą.
In today's society, the quality of education is increasingly important. In order to ensure a high level of education, it is necessary to have highly qualified specialists (pedagogues) who can work effectively with students, but there is a noticeable shortage of specialists in Klaipėda city's general education schools. The aim of the study is to theoretically and practically assess the reasons for the need for specialists in general education schools in Klaipėda city, to identify the most effective ways of attracting specialists and to present proposals. Research methods. The quantitative research includes a questionnaire survey with 18 questions (11 closed and 7 open-ended questions). 86 respondents, 26 principals of general education schools in Klaipėda city, and 60 deputy principals for education. The qualitative research included 7 structured questions – interviews, with principals and deputy directors of general education schools in Klaipėda. The thesis has two parts: theoretical and empirical. The theoretical part analyses the programme for attracting teachers 2020–2024 prepared by Klaipėda City Municipality, the problem of the shortage of teachers in Lithuania, Latvia, Italy, France, Spain, Finland and measures to solve the problem, the prestige of the teaching profession in Lithuania and in Europe, the preparation of pedagogues and the strengthening of competences. The empirical part of the study presents the research methodology and instrumentation. Analysis and interpretation of qualitative and quantitative research. We provided recommendations. Conclusions: the most important factors influencing the attraction of professionals are salary, workload and good working conditions. Assessment of the need for specialists and ways of attracting them in general education schools in Klaipėda city confirmed the following hypotheses: specialists choose schools with higher prestige, and negative attitudes towards the teaching profession do not encourage the choice of the teaching profession; improvement of working conditions, remuneration and changes in the policy of the education system lead to the choice of the teaching profession.