Options
Skudučiavimo kultūra: etninės tradicijos ir jų kaita XX–XXI a. pradžioje
Disertacijos gynimo komisijos pirmininkas / Dissertation Defence Board Chairman | |
Anglickienė, Laimutė | Disertacijos gynimo komisijos narys / Dissertation Defense Board Member |
Čepaitienė, Auksuolė | Disertacijos gynimo komisijos narys / Dissertation Defense Board Member |
Disertacijos gynimo komisijos narys / Dissertation Defense Board Member | |
Žarskienė, Rūta | Disertacijos gynimo komisijos narys / Dissertation Defense Board Member |
Etninė kultūra yra nuolat kintantis ir atsinaujinantis reiškinys. Ji kinta veikiama istorinių, ekonominių bei socialinių procesų. Etninė muzika, kaip etninės kultūros dalis, taip pat pavaldi kaitos procesams. Įvairiausių pokyčių yra patyrę ir daugelis Lietuvos etninių muzikos instrumentų. Skudučiai – iš žolinio augalo pagamintos dūdelės − ir jais atliekama disonansinė polifoninė muzika per gana trumpą laiką, kiek daugiau kaip šimtą metų, patyrė daugiamatę evoliuciją. Atsirado kitokių muzikavimo galimybių, repertuare išryškėjo takoskyra tarp etninės ir akademinės šiais instrumentais atliekamos muzikos. Išlaikant ir plėtojant etninę kultūrą, tautinę savimonę bei tautos tapatumą, svarbus vaidmuo tenka etninės kultūros elementams. Tyrimas skirtas specifinei kultūros, etninės kultūros ir etninės muzikos sričiai – skudučiavimo kultūrai. Skudučiavimo kultūra − tai yra sąlyginai nepertraukiamai vykstantis nacionalinės kultūros reiškinys bei jį sudarantys elementai: instrumentas, muzika, muzikavimo tradicija bei šių elementų egzistencinis kontekstas laike ir erdvėje. Tyrimo objektas – skudučiavimo kultūros (ypač svarbiausių elementų: instrumento, juo grojamos muzikos, atlikimo tradicijų) formos ir funkcijos XX−XXI a. Tyrimo tikslas – nustatyti XX−XXI a. nacionalizmo ideologijos lemiamus skudučiavimo kultūros raidos etapus, jų ypatybes bei ištirti svarbiausius skudučiavimo kultūros, jos ugdymo (edukacijos) bruožus.
Ethnic culture is a constantly evolving and recurrent phenomenon which keeps changing due to historic, economic and social processes. Being a composite part of ethnic culture, ethnic music is also suscepti-ble to inevitable processes of change. A lot of Lithuanian ethnic musical instruments have undergone var-ious changes. Pan flutes, the pipes made from any grass, as well as pan piped dissonant polyphonic music have experienced a multi-dimensional evolution within a reasonably short period of time – slightly more than one hundred years. New ways of playing music have appeared, and the repertoire for pan flutes has faced a divide be-tween ethnic and academic music performed by this type of instru-ment. The elements of ethnic culture played a major role in preserving and developing ethnic culture, national awareness and identity. The present research focuses on a very specific area of culture, namely, ethnic culture and ethnic music, the culture of pan piping in particular. Pan piping culture is an ongoing phenomenon of national culture comprised of such elements as the instrument, music, tradition of play-ing music and existential context of these elements in time and space. The object of this research is forms and functions of pan piping culture (such elements as the instrument, music being played by this instrument and traditions of playing music in particular) in the 20th and 21st century. The objective of the thesis is to determine the phases and peculiari-ties of pan piping culture development predetermined by national ide-ology of the 20th and 21st century and to examine the most prominent features of pan piping culture and its education.