Options
Moteriškieji Henriko Ibseno dramų charakteriai Lietuvos teatro scenoje
Laurinavičiūtė, Urtė |
Šio magistro darbo tikslas – išanalizuoti, kaip pasirinktuose spektakliuose – J. Vaitkaus „Statytojas Solnesas“ ir „Lėlių namai“, G. Varno „Heda Gabler“ ir A. Areimos „Šmėklos“ – kuriami moteriškieji H. Ibseno dramų charakteriai. Darbo objektas – moterų paveikslai Henriko Ibseno dramose „Šmėklos“, „Lėlių namai“, „Heda Gabler“, „Statytojas Solnesas“ ir jų traktuotės Lietuvos teatro scenoje. Darbe glaustai supažindinama su spektaklių pagal H. Ibseno dramas pastatymų Lietuvoje istorija, išanalizuojami dramose vaizduojamų moterų paveikslai ir remiantis recenzijomis bei kritikos darbais nagrinėjama, kaip pasirinktuose spektakliuose buvo kuriami moteriškieji personažai. Atlikus spektaklių analizę padarytos išvados, kad moterų charakteriai buvo kuriami įvairiai. Spektakliuose „Statytojas Solnesas ir „Šmėklos“ itin svarbi buvo aktorių kūno plastika. Pastatymuose „Statytojas Solnesas“ ir „Heda Gabler“ daug reikšmės turėjo įvairiai kuriami kontrastai. Balso intonacijų kaita daugiausia reikšmės turėjo Noros Helmer paveikslui, tačiau toks būdas pasitelkiamas ir kituose spektakliuose. Visuose pastatymuose moteriškiesiems charakteriams itin daug įtakos turėjo scenografija ir kostiumai, paryškinantys laipsnišką charakterio kaitą. Ir, žinoma, charakteriai kuriami sceninės komunikacijos principu – moterims bendraujant su kitais scenoje esančiais personažais.
The purpose of this research paper is to analyze how female characters of Henrik Ibsen plays were created in the selected plays of Lithuanian theatre – “The Master Builder“ and “The Doll‘s House“ by J. Vaitkus, “Hedda Gabler“ by G. Varnas and “Ghosts“ by A. Areima. The object of this paper is the female figures of the plays “Ghosts“, “The Doll‘s House“, “Hedda Gabler“ and “The Master Builder“ by Henrik Ibsen, and their interpretations in Lithuanian theatre. The history of the productions of the performances according to the Ibsen plays in Lithuania is briefly introduced; the female figures portrayed in the plays are being analyzed in the research paper; and the ways the female characters were being created in the selected plays are being analyzed on the basis of the reviews and criticism. The conclusions of the analysis of the plays show that female characters were created in various ways. Actors’ body plasticity was extremely important to the performances of “The Master Builder“ and “Ghosts“. The variety of contrasts had a lot of importance to the performances of “The Master Builder“ and “Hedda Gabler“ as well. The change of intonation was mostly significant to the figure of Nora Helmer; however, this method was also used in other performances as well. All female characters were highly influenced by the scenography and costumes, which highlight the progressive character change. And, of course, characters were being created according to the stage communication principle - women communicating with other characters on the stage.