Options
Bibliotekininko kompetencijos ir jų tobulinimo galimybės. Atvejo analizė
Griškienė, Rasa |
Atsižvelgiant į kompleksinius aplinkos pokyčius bei šiuolaikinių vartotojų poreikius bibliotekoms reikalingi specialistai, gebantys naujai pažvelgti į situaciją, galintys teisingai nustatyti strateginės veiklos prioritetus, analizuoti, vertinti ir įgyvendinti įvairias naujoves bei programas. Išsikeliant hipotezę, jog bibliotekos darbuotojų kvalifikacijos kėlimo sistemos nėra nuoseklios ir orientuotos į profesinį tobulinimą, todėl kompetencijų tobulinimas gali būti tęsiamas kitose mokymosi erdvėse, iškyla ir mokslinė problema kokios kompetencijos reikalingos bibliotekininko veiklai ir kaip jos galėtų būti tobulinamos? Tyrimo objektas: bibliotekininko kompetencijos ir jų tobulinimo galimybės. Darbo tikslas – teoriškai išanalizuoti ir empiriškai pagrįsti bibliotekininko veiklai svarbias kompetencijas bei jų tobulinimo galimybes. Tikslui pasiekti išsikelti šie uždaviniai: 1. išanalizuoti bibliotekininko veiklą jos ypatumus, atliekamas funkcijas; 2. išnagrinėti bibliotekininko veiklai svarbias kompetencijas ir jų tobulinimo galimybes; 3. sukurti hipotetinį bibliotekininko kompetencijų ir jų tobulinimo modelį; 4. ištirti Šilalės rajono savivaldybės viešosios bibliotekos respondentų požiūrį į bibliotekininko veiklai svarbias kompetencijas ir jų tobulinimo galimybes; 5. parengti ir aprobuoti parengtą bibliotekininko kompetencijų ir jų tobulinimo modelį ekspertiniu metodu. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, siekiant išanalizuoti bibliotekininko veiklą, veiklos funkcijas bei jos ypatumus; modeliavimas, siekiant numatyti bibliotekininkų kompetencijas bei jų tobulinimosi galimybes. Šiame darbe laikytasi daugiadimensinės profesionalizacijos analizės metodologinės nuostatos (Leclercg, 2004, cit. Jatkauskienės, 2013). Atlikus tyrimą, nustatyta, kad kiekvieno bibliotekininko veiklai reikalingos profesinės kompetencijos, veiklos, bendravimo, asmeninės bei edukacinės ir vadybinės kompetencijos, kurios gali būti tobulinamos formalioje, neformalioje ar savaiminėje mokymosi aplinkoje.
Taking into account the complex changes of the enviroment as well as the needs of modern consumers, libraries are in need of specialists, who can can look at a situation from a different perspective, correctly determine the priorities of a strategic practice, analise, evaluate and implement various innovations and programs. By forming a hypothesis that the systems of a librarians qualification improvement are not consistent or focused on proffesional progress, so the improvement of competencies can be carried out in other learning spaces. Here we find a scientific problem: which competencies are essential for a librarian‘s practice and how could they be improved? Object of this research: competencies of a librarian ant the possibilities of their improvement. Aim of this work: to theoretically analise and empirically justify competencies that are essential for librarian‘s work and the possibilities of improving them. Tasks: 1. Analise the practice, its peculiarities and functions of a librarian. 2. Analise competencies, that are essential for librarian‘s practice and its improvement possibilities. 3. Create a hypothetical model on how to improve the competencies of a librarian. 4. Investigate the view of librarians from public library of Šilalė district municipality on competencies that are essential for a librarians practice and the possibilities of improving them. 5. Prepare and approve the model on how to improve the competencies of a librarian by employing an experimental method. Methods: analysis of scientific literature in order to analise the practice, peculiarities and function of a librarian; modeling in order to estimate the competencies of a librarian and the possibilities of improving them. This work employed the methodic provisions of a multi-dimensional professionalisation analysis (Leclercg, 2004, cit. Jatkauskienės, 2013). After doing the research it was established that professional competencies are essential for every librarian‘s practice, the competencies of practice, communication, personal and educational as well as management, which can be improved in a formal, informal or spontaneous environment.