Options
Ikimokyklinės įstaigos bendruomenės sutelkties stiprinimas kaip įtraukiojo ugdymo realizavimo veiksnys
Zakarienė, Inga |
Temos aktualumas. Atsižvelgiant į pasaulines tendencijas, pokyčius švietimo sistemoje nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. ugdymo įstaigos priims vaikus turinčius specialiųjų poreikių į bendras grupes, siekiant mažinti diskriminaciją. Ikimokyklinis amžius svarbus laikotarpis, kai formuojasi vaiko socialiniai įgūdžiai, noras bendrauti su bendraamžiais. Įtrauktis įgalins sudaryti kiekvienam vaikui ugdytis, plėtoti galias ir gebėjimus, gauti reikiamą pagalbą, patirti sėkmę. Tyrimo problema. Įgyvendinant įtraukųjį ugdymą įstaigos susiduria su iššūkiais: pačios ugdymo bendruomenės susitelkimu, bendradarbiavimu, pedagogų pasiruošimu, specialistų trūkumu. Tai ir paskatino, rašyti magistrinį darbą, siekiant atskleisti, ikimokyklinės bendruomenės sutelkties stiprinimo galimybes realizuojant įtraukųjį ugdymą ikimokyklinėje įstaigoje. Darbo objektas - ikimokyklinės ugdymo įstaigos bendruomenės sutelkties stiprinimas vykdant įtraukųjį ugdymą ikimokyklinėje įstaigoje. Darbo tikslas - ištirti bendruomenės narių sutelkties stiprinimo galimybes realizuojant įtraukųjį ugdymą ikimokyklinėse įstaigose. Darbo uždaviniai: 1. Išanalizuoti įtraukiojo ugdymo ikimokyklinėje įstaigoje teorinius aspektus. 2. Išnagrinėti ikimokyklinės įstaigos bendruomenės sutelkties stiprinimą kaip įtraukiojo ugdymo realizavimo veiksnį. 3. Ištirti ikimokyklinės įstaigos bendruomenės sutelkties stiprinimo patirtį ir siekiamybes įtraukiojo ugdymo kontekstuose. Darbo tyrimo metodai: 1.Mokslinės literatūros analizė. 2. Dokumentų analizė. 3. Pusiau struktūruotas interviu. 4. Turinio (content) analizė. Tyrimo pristatymas: atliktas kiekybinis tyrimas kuriam pasirinktas apklausos raštu metodas - anketa. Duomenų apdorojimui pasirinkta statistinė analizė. Apklausoje dalyvavo 98 respondentai (pedagogai). Kokybiniam tyrimui pasirinktas struktūruotas interviu klausimynas, kuriame dalyvavo 8 ikimokyklinių įstaigų vadovai. Interviu duomenys analizuojami pasitelkiant turinio analize (content analysis). Tyrimas atliktas laikantis etikos principų. Tyrimo išvados 1. Atlikus mokslinės literatūros analizę atskleista, kad įtraukusis ugdymas, siekia visapusiško ugdytinių įtraukimo, siekiant ugdymo kokybės, atliepiant jų poreikius, galias, individualumą bei ugdymosi aplinkas. Bendruomenės dalyvavimas yra esminis veiksnys įtraukiajam ugdymui įgyvendinti. Teoriniais aspektais atskleistas teigiamas poveikis, kai bendruomenės nariai lygiaverčiai, jų dalyvavimas mažina atskirtį, padeda įveikti sunkumus, kliūtis. Įtraukusis ugdymas susiduria su įvairiais iššūkiais: mokytojų kompetencijos trūkumu, visuomenėje vyraujančiu neigiamu požiūriu į neįgalumą, SUP turinčius vaikus, pačių ugdytinių tėvų priešiškumas. 2. Atskleidžiant ikimokyklinės įstaigos bendruomenės sutelkties stiprinimą, realizuojant įtraukųjį ugdymą galima išskirti, kad bendruomenė atlieka svarbų vaidmenį. Visi bendruomenės nariai - mokytojai, tėvų, administracija ir kiti darbuotojai bendradarbiauja, siekia sukurti palankią aplinką, kurioje kiekvienas vaikas gali jaustis ypatingas, gauti kokybišką ugdymą atitinkantį jo poreikius ir gebėjimus, bei reikiamą pagalbą, vadovaujasi ugdymą reglamentuojančiais dokumentais. Bendradarbiaujanti ugdymo įstaigos bendruomenė remiasi šiais aspektais: kolegų ir vadovų palaikymu, vadovų dėmesingumu teikiant pedagogams pagalbą, plėtojant asmenines ir profesines kompetencijas, santykiai grįsti pozityvumu bei pasitikėjimu. 3. Anketinės apklausos tyrimo rezultatai ir informantų išsakyta nuomonė atskleidė, kad būtinas bendruomenės sutelktumas: komandiniu darbu, bendradarbiaujant, vieningai susitelkus, norint pasiekti gerų rezultatų. Susitelkusi ir stipri ikimokyklinės ugdymo įstaigos bendruomenė, tokia, kurioje vyrauja gera emocinė atmosfera, sudarytos ergonomiškos darbo sąlygos, kiekvienas nusiteikęs bendram darbui, jaučiamos vadovo pastangos, tiek įgyjant žinių, tiek suteikiant informacijos apie įtraukųjį ugdymą, svarbi materialinė bazė. Bendruomenės sutelktumo stiprinimas dirbant išvien skatina pačių bendruomenės narių asmeninės, profesinės savybės, empatiškumas, bei gebėjimas bendrauti ir bendradarbiauti. Bendruomenės sutelktumui daugiausia kyla problemų dėl per didelio žmonių užimtumo, nuovargio, žmonės nelinkę dirbti komandoje, noro padėti vieni kitiems trūkumas, neišgrynintos bendruomenės narių pareigos ir funkcijos.
Relevance of the topic. Considering global tendencys, changes in the education system, since 2024 September 1st educational institutions will accept children with special needs to the general groups in order to reduce discrimination. The age of preschool is very important period of time, when the social skills and the desire to communicate with other peers of the child is forming. Inclusivity will enable possibilities for every child to learn, expand child‘s strong points and abilities, receive the needed help, experience success. Problem of the research. Institututions face challenges while implementing inclusive education. It is the focus of the educational community itself, cooperations, preparation of the educators, specialists shortage. This prompted me to write a master's thesis in order to reveal the possibilities of strengthening the concentration of the preschool community by implementing inclusive education in a preschool institution. The object of the research - strengthening preschool educational institutions community mobilization executing inclusive education in the preschool institution. The aim of the research - to identify the possibilities of strengthening the mobilization of community members in preschool institutions by implementing inclusive education. Objectives: 1. To analyze theoretical aspects of inclusive education in preschool institutions. 2. To examine preschool institutions communities concentrations strenghtening as a inclusive education factor. 3. To examine concentrations strenghtening experiences and aspirations of the preschool institutions communities in inclusive education contexts. Methods of the research: 1. Analysis of scientific literature. 2. Analysis of documents. 3. Semi-structured interview. 4. Analysis of the content. Presentation of the research: there was conducted a quantitative study to which has been chosen the written survey method - a questionnaire. For data analysis it was slelected statistical analysis. In the survey participated 98 respondents (educators). For qualitative research it was chosen structured interview questionnaire in which participated 8 educational institutions principals. Data of the interview has been analyzed using content analysis. The research was conducted in accordance with ethical principles. Conclusions of the research 1. The analysis of the scientific literature revealed that inclusive education strives for full inclusion of learners to aim for quality of education, to meet their needs, strenghts, individuality and educational environments. Participation of the community is the focal point to implement inclusive education. The positive effects has been revealed in theoretical aspects when the community members are equivalent, their participation reduces segregation, helps to overcome difficulties and obstacles. Inclusive education faces with various challenges: lack of competence of teachers, the prevailing negative attitude towards disability in society, children with SEN, the hostility of educational parents themselves. 2. Revealing the strengthening community mobilization of the preschool institution, while implementing inclusive education, can be distinguished that community plays an important role. All members of the community – teachers, parents, administration and other employees cooperate and aim to create a favorable environment in which every child can feel special, receive high-quality education that meets his needs and abilities, as well as the necessary assistance, guided by the documents regulating education. The cooperative community of the educational institution is based on the following aspects: the support of colleagues and managers, the attentiveness of managers in providing assistance to pedagogues, the development of personal and professional competences, relationships based on positivity and trust. 3. The results of the questionnaire survey and the opinions expressed by the informants revealed that community focus is essential: teamwork, cooperation, united focus to achieve good results. A focused and strong community of preschool education institutions where a good emotional atmosphere prevails, ergonomic working conditions are created, everyone is in the mood for joint work, the manager's efforts are felt, both in acquiring knowledge and providing information about inclusive education, an important material base. Strengthening the focus of the community while working together promotes the personal and professional qualities of the community members themselves, their empathy, and the ability to communicate and cooperate. The main problems of community mobilization are mainly due to excessive busyness of people, fatigue, people's reluctance to work in a team, lack of desire to help each other, unclear duties and functions of community members.