Browsing by Author "Alėjūnė, Roma"
Results Per Page
Sort Options
ETD Atvejo vadybininko veikla teikiant pagalbą šeimai krizės situacijoje: tarpinstitucinio bendradarbiavimo aspektas[Activities of a case manager in providing support for a family in a crisis situation: aspect of inter – institutional cooperation]Dėl įvairiausių naujų socialinių problemų daugelis socialiai pažeidžiamų, įvairių psichologinių bei materialinių problemų turinčių šeimų, prie naujų gyvenimo sąlygų negeba prisitaikyti. Šeimos, kurios turi vaikų, gyvenančių rizikos sąlygomis, įstatymuose yra įvardijamos kai patiriančios didelę riziką, neretai ir socialinę atskirtį. Tokioms šeimoms reikalinga kompetentinga ir profesionali pagalba. Lietuvoje įgyvendinama nauja vaiko teisių reforma, kuri kuria, įtvirtina darbo su šeima naujus pagalbos būdus bei metodus. Vienas iš jų – atvejo vadyba. Patvirtintas atvejo vadybos tvarkos aprašas keičia darbą su šeima, atsiranda atvejo vadybininkų pareigybės, šeimoms teikiamos kompleksinės paslaugos, kurioms įgyvendinti reikalingas tarpinstitucinis bendradarbiavimas. Socialinį darbą analizuojančiuose moksliniuose ir metodiniuose šaltiniuose pabrėžiama, kad norint efektyviai spręsti socialines problemas ir teikti socialinę pagalbą klientui, klientų grupėms yra privalomas tarpinstitucinis bendradarbiavimas. Įvairių institucijų bei skirtingų sričių specialistų bendradarbiavimas itin svarbus tampa tada, kuomet kliento situacija yra kompleksinė arba sprendžiama problema yra itin sudėtinga, bei neužtenka vienos organizacijos, kuri teikia socialinę pagalbą, pastangų. Tarpinstitucinio bendradarbiavimo organizavimo problema aktuali socialinio darbo kontekste, ypač kalbant apie vaiko gerovės sritį, kai vaiko teisių įgyvendinimas, vaiko gerovė ir vaiko gyvenimo sąlygos tiesiogiai priklauso nuo šeimos gyvenimo sąlygų. Vaiko gerovės užtikrinimui yra būtinas kelių institucijų koordinuotas darbas. Tarpinstitucinio bendradarbiavimo nauda grindžiama ir tuo, kad siekiama įtraukti klientą į socialinės pagalbos procesą bei tapti aktyviu jo veikėju, o ne tik pasyviu pagalbos gavėju. Tyrimo duomenys atskleidė, kad krizę išgyvenanti šeima susiduria su daugybe problemų, tokių kaip: alkoholizmas, smurtas, skurdas, socialinių įgūdžių stoka, neigiamos gyvenimo patirtys, sveikatos problemos, teistumas. Šeimų vaikai turi elgesio, sveikatos, priklausomybių problemų ir be abejonės žemą savivertę. Atvejo vadybininkas pasižymi atitinkamomis funkcinėmis kompetencijomis. Atliekant socialinį darbą kompetencijos gali būti grindžiamos vertybėmis, įgūdžiais bei žiniomis. Atvejo vadybininkas atlieka svarbiausius vaidmenis: socialinio darbuotojo, tarpininko, psichologo ir kontrolieriaus. Tyrimo metu išaiškėjo, kad atvejo vadybininkų darbe labai daug biurokratizmo, didelė atsakomybės našta, taip pat trūksta paslaugų, kurios yra labai svarbios norint suteikti efektyvią pagalbą šeimai. Atvejo vadybininkai tikisi efektyvesnio bei glaudesnio bendradarbiavimo tarp specialistų nors ir daugelis teigia, kad tarpinstitucinis bendradarbiavimas vyksta ganėtinai sklandžiai, šeimos yra efektyviai įgalinamos, o tai atneša sėkmę darbe. Tarpinstitucinis bendradarbiavimas lengviausiai vyksta tarp ugdymo įstaigų, teisėsaugos, nevyriausybinių organizacijų, Vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos, o sunkiausiai vyksta su sveikatos įstaigomis, nes dažniausiai, įstaiga neturi socialinio darbuotojo, o kviečiami medikai dalyvauti posėdžiuose dažnai neturi galimybės dalyvauti.Tarpinstitucinis bendradarbiavimas vyksta apjungiat įvairias organizacijas, kurios yra susitelkusios dėl vaiko gerovės, visos įstaigos, organizacijos yra įgalinamos siekiant bendrų tikslų. Bendradarbiaujant suteikiama daugiau paslaugų ir bandoma išvengti jų fragmatiškumo.
1