Browsing by Author "Andriejauskaitė, Jurgita"
Results Per Page
Sort Options
ETD Paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymas(is) bendrojo ugdymo mokykloje[Sexual literacy education of teenagers ( 12-14 y.) in comprehensive school]master thesisAndriejauskaitė, Jurgita2024-06-07Paauglių lytinio raštingumo ugdymas – itin aktuali ir svarbi tema edukologijos mokslų kontekste. Ši tema yra atsidūrusi ir visuomenės dėmesio centre. Tarp tėvų, globėjų bei švietimo bendruomenėje netyla diskusijos, kiek plačiai ši tema turi būti paliečiama mokyklose. Daug emocijų sukėlė Gyvenimo įgūdžių pamokų startas nuo 2023/2024 metų, lytinio raštingumo temas dar labiau priartinęs prie moksleivių. Lytiškumo ugdymo svarbą pabrėžia Pasaulio sveikatos organizacija (toliau tekste – PSO), Jungtinių Tautų švietimo, mokslo ir kultūros organizacija (toliau tekste – UNESCO). Šie siekiai deklaruojami valstybių, tarp jų ir Lietuvos priimtuose teisės aktuose. PSO 2018 metais išleido lytinio ugdymo standartus, tarp taisyklių numatyta – lytinis švietimas turi atitikti jauno žmogaus amžių, turi būti atsižvelgiama į kultūrinius, socialinius aspektus ir jaunuolių poreikius. Lietuvos pažangos strategijoje 2030 numatyta ugdyti sveiką gyvenseną kaip svarbią veiklios visuomenės prielaidą, telkti visuomenės ir valdžios institucijų pastangas stiprinti visuomenės sveikatą, visuomenėje sukurti tokias sąlygas, kurios leistų vystytis darniai šeimai. Tiriamos mokslinės problemos aktualumą nusako tai, jog pasigendama gilesnių, išsamesnių mokslinių įžvalgų bei empirinių tyrimų apie tai, kokios yra paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymo(si) galimybės bendrojo ugdymo mokykloje? Darbo uždaviniai: 1) Išanalizuoti paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymo(si) bendrojo ugdymo mokykloje teorinius pagrindus; 2) ištirti mokytojų nuomonę apie paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymo(si) galimybes bendrojo ugdymo mokykloje; 3) ištirti visuomenės sveikatos specialistų nuomonę apie paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymosi galimybes bendrojo ugdymo mokykloje; 4) Pateikti mokytojų ir visuomenės sveikatos specialistų apie paauglių (12-14 m.) lytinio raštingumo ugdymosi galimybes bendrojo ugdymo mokykloje rekomendacijas. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, interviu (pusiau struktūruotas) kokybinė duomenų (content) analizė. Tyrimo imtis: 5 mokyklų pedagogai, susiję su paauglių lytinio raštingumo ugdymu, 5 visuomenės sveikatos specialistai, ugdantys moksleivius lytinio raštingumo ir ekspertė, buvusi viena iš Gyvenimo įgūdžių programos rengėjų.
3